KOHTI OHJAUKSELLISTA OPETTAJUTTA
Tämä on Tempereen ammattikorkeakoulun ammatillisen opettajakoulutuksen Seinäjoen ryhmän (15SeKe) blogi, jossa jaetaan ajatuksia ja vinkkejä kirjallisuudesta, artikkeleista ja muista lähteistä, jotka keväällä 2016 liittyvät erityisesti opintokokonaisuus 2 teemaan: Kohti ohjauksellista opettajutta. Käytä OK2 tai muuta ydinkysymysten kannalta relevattia kirjallisuutta.
Lähteiden ja kirjallisuuden avulla pohdimme, millaista ohjaava opettaminen on ja miten opettajuus rakentuu nyt ja tulevaisuudessa?
Lähteiden ja kirjallisuuden avulla pohdimme, millaista ohjaava opettaminen on ja miten opettajuus rakentuu nyt ja tulevaisuudessa?
ALAKYSYMYKSIÄ
Pedagogiset lähestymistavat
- Mitä ovat keskeiset pedagogiset ratkaisut omalla koulutusalalla ja miten niitä tulisi kehittää?
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
- Miten oma opetusalue liittyy opetussuunnitelman kokonaisuuteen?
- Minkälaisia mahdollisuuksia tieto- ja viestintäteknologia ja sosiaalinen media tarjoavat opettajan työhön?
- Omat kysymykset?
Joustavat opintopolut
- Miten opettaja ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua oppimiseen ja opiskeluun?
- Minkälaista osaamista opintojen joustava suunnittelu ja toteutus edellyttävät opettajalta ja muilta työntekijöiltä?
- Miten opetussuunnitelma ja tutkinnon perusteet suuntaavat ja rajaavat yksilöllisiä valintoja opettajan ja opiskelijan toiminnassa?
- Miten opiskelun ja oppilaitoksen turvallisuutta voidaan lisätä?
- Minkälainen on oppilaitos eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten opiskelijoiden toimintaympäristönä?
- Omat kysymykset?
Opetus- ja ohjaamisharjoittelu
- Miten opetussuunnitelma ja/tai tutkinnon perusteet ohjaa opetuksen suunnittelua ja toteutusta?
- Millaista on (konstruktivistisesti) linjakas opetuksen suunnittelu?
- Miten opiskelijoiden kokemusmaailma ja oppimisen yksilöllisyys ohjaa suunnittelua?
- Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
- Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
- Miten opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?
- Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
- Omat kysymykset?
Ihmisen kehitys ja ammatillinen identiteettti oppimisessa ja ohjaamisessa
- Millaisia näkökulmia kasvatus- ja kehityspsykologia tuo opettajantyöhön?
- Mitä tulisi ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja ohjaamisessa?
- Miten ammatillinen identiteetti kehittyy henkilökohtaisen identiteetinella?
- Miten opetusharjoittelun harjoittelusuunnitelmassa, harjoitustunneilla sekä havainnoinneissa otetaan huomioon oppijoiden ikä, moninaisuus sekä persoonallisuus?
- Mitä on elämänkulkuajattelu?
- Omat kysymykset?
Blogin TAVOITE on pohtia yhdessä OK2 Kohti ohjauksellista opettajuutta kysymyksiä kirjallisuuden, raporttien, artikkeleiden ja esimerkkien (case) kautta.
Ohjeet blogiteksteille:
- Blogitekstit linkitetään OK2 ydinkysymyksiin (yksi teksti vähintäin yhteen).
- Blogiteksteissä avataan läpikäytyjen materiaalien kautta näkökulmia OK2 kohteena oleviin ilmiöihin.
- Tekstilaji ei ole suljettu mielipidekirjoitus vaan tarkoituksena on etsiä ratkaisuja miten kuvattua lähdettä voi tulkita/soveltaa/hyödyntää suhteessa OK2 kysymyksiin. Keskiössä voi olla myös perusteleva argumentointi siitä, miksi jokin lähde tai sen esittämät tiedot tai case vaativat kriittistä purkamista ja tarkastelua.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti