Poikela,
E. (toim.) 2002. Ongelmaperustainen pedagogiikka - Teoriaa ja käytäntöä.
Tampereen yliopistopaino Juvenes Print Oy.
Ongelmaperustainen pedagogiikka-
kirjan on kirjoittanut yhdessä kaksitoista ProBell- ryhmän jäsentä. ProBell
ryhmän jäsenet tutkivat, arvioivat ja kehittävät ongelmaperustaista oppimista
kasvatuksen ja koulutuksen eri aloilla ja tasoilla. Kirjassa kerrotaan
ongelmaperustaisen oppimisen opetuksellisesta ja tutkimuksellisista haasteista,
strategisista ja teoreettisista perusteista, ongelmaperustaisen oppimisen
aikaansaamasta voimaantumisesta sekä ongelmaperustaisen pedagogiikan
soveltamisen mukanaan tuomista muutoksista käytännön opetuksessa ja
opetussuunnitelmissa. Ongelmaperustainen pedagogiikka- kirjasta etsin
vastauksia seuraaviin OK2:n kysymyksiin: Millaista on osallistavan pedagogiikan
mukainen toiminta? ja Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja
yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
Poikelan (toim.) kirjassa
kerrotaan ongelmaperustaisen oppimisen eli Problem- Based Learningin (PBL) vahvuudeksi
sen työelämälähtöisyyden. PBL on ajattelu- ja toimintatapojen muuttamisen
filosofinen ja strateginen työväline. PBL:n tavoitteena on koulutuksen
substanssiosaamisen lisäksi ongelmaratkaisutaitojen, tiimityötaitojen,
kommunikaatio- ja vuorovaikutustaitojen, sosiaalisuuden, tiedonhankintataitojen
ja analyytisyyden oppiminen ja kriittisyyteen kasvaminen. Näitä kykyjä on
välttämätöntä kehittää jo koulutuksen aikana, ennen siirtymistä työelämään. Ongelmanratkaisu
yksin tai ryhmässä ei ole uusi asia koulutuksen historiassa. PBL käyttääkin
hyväksi jo aiemmin toimiviksi todettuja menetelmiä, kuten oppimista aktivoivia
tai suuntaavia lähtökohtia, opiskelijoiden oppimista tukevaa opettajan ohjausta,
pienryhmätyöskentelyä ja itsenäistä opiskelua.
Ongelmaperustaisen oppimisen
lähtöolettamuksena on, että oppimista tapahtuu, kun aktiiviset ja itsenäiset
opiskelijat ratkaisevat yhdessä ongelmia, tutkivat oman ajattelunsa ja
toimintansa taustalla olevia uskomuksia, olettamuksia ja perusteita, pohtivat
ilmiöitä kuvaavia teoreettisia selityksiä ja konstruoivat näin henkilökohtaista
tietoa sekä ymmärtämistään. Oppimisen ongelmat lähtevät työelämän
ammatillisista käytännöistä ja vaativat huolellista suunnittelua. Oppimisen
perustana oleva ongelma riippuu oppimisen tavoitteesta ja tarkoituksesta. Ongelma
voi olla luonteeltaan skenaario, lähtökohta, tapaus tai strukturoitu ongelma. Opiskelijoilta
edellytetään itsenäistä tiedonhankintaa ja opiskelua. Oppimis- ja
ongelmanratkaisuprosessia ohjataan ryhmäistunnoissa eli tutoriaaleissa. Ryhmän
käyttö perustuu dialogisuuteen ja diskursiivisuuteen. Tutkittavien ilmiöiden ja
ammatillisen ongelmien käsittely, jäsentely, kehittely ja arviointi ryhmässä
tarjoavat mahdollisuuden monipuoliseen teoreettiseen ja käytännöllisten
ongelmien käsittelyyn.
Tutoriaaliopettajalla on tärkeä
osa opiskelijoiden oppimisprosessissa. Tärkeimpänä tehtävänä tutorilla on
auttaa opiskelijoita motivoitumaan, ottamaan vastuuta omasta ja toisten
oppimisesta sekä ohjata opiskelijoita sitoutumaan yhteiseen ongelmaratkaisuun
ja siten saavuttamaan henkilökohtaisia oppimistuloksia. Kun aikaisemmin opettaja kiinnitti huomiota
oman substanssialansa hallintaan sekä koulutuksellisiin tavoitteisiin ja pyrki
välittämään osaamistaan opiskelijoille, niin nyt tutor kiinnittää huomiota
substanssin lisäksi työskentelytavan hallitsemiseen, ryhmän sosiaalisiin
suhteisiin ja vuorovaikutustapoihin sekä metakognitiivisiin
ajatteluprosesseihin. Tutoropettajan on osattava olla keskustelussa taustalla
ja tarvittaessa hänen on osattava puuttua taitavasti keskusteluun mallintamalla
asiantuntijalle tyypillistä ajattelu- ja kommunikointitapoja.
Olen tutustunut jo aikaisemminkin
opettajaopinnoissani ongelmaperustaiseen pedagogiikkaan ja käynyt seuraamassa
tutoriaali- istuntoja. Tämä kirja toi kuitenkin syvällisempää tietoa, uusia
näkökulmia sekä perusteita ongelmaperustaisen pedagogiikan käyttöön. Poikelan (toim.) kirjan mukaan
ongelmaperustaisen oppimisen menetelmässä opiskelijoita voi alussa vaivata
epätietoisuus, opitaanko juuri oikeita asioita ja oikein. Tätä pohdin itsekin,
että oppivatko opiskelijat oikeita asioita keksimällä itse ongelman ja
etsimällä niihin itsenäisesti ja omassa ryhmässä ratkaisuja. Tutoropettaja on kuitenkin
jatkuvasti mukana oppimisprosessissa ja ohjaa opiskelijat oikealle tielle
tarvittaessa. Ongelmaperustainen pedagogiikka- kirjan mukaan PBL motivoi opiskelijoita
jopa niin, että se luo halun oppia enemmän kuin on rajallisessa ajassa
mahdollista. Uskon tämän pitävän täysin paikkansa. Kun passiivisen luennolla
istumisen sijaan opiskelijasta tuleekin aktiivinen tiedon hankkija ja
käsittelijä, herättää se lisää tiedon janoa. Opiskelijan aktiivisesta
osallistumisesta keskusteluun tulee merkittävä tiedon yhteistoiminnallinen
rakennusareena, tällöin opiskelija pääsee miettimään omaa suhdettaan
oppimiseen, tietoon ja muihin opiskelijoihin oppimisresursseina.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti