Opettaja 21/2015
Oman
opettajuuden etsintä
Opettaja lehdessä Merja Männikkö
kertoo omasta matkastaan sellaiseksi o pettajaksi, joka löytää elämää myös koulun ulkopuolelta
ja tietää mihin omat rahkeet riittävät.
Männikkö lähti heti lukion jälkeen
opiskelemaan opettajaksi ja hänen ensimmäinen luokkansa valmistumisen jälkeen
oli varsin haastava. Luokan opettaja oli vaihtunut joka vuosi, joten lapset
olivat melko levottomia. Männikkö kertoo miten hänen päänsä oli vielä silloin
täynnä ideoita ja miten hän oli ”idealistinen kaunosielu”. Samaan aikaan hän
kuitenkin jo alkoi kyseenalaistaa omia opintojaan. Hän joutui kyselemään
itseltään, että mitä hyötyä hänen opinnoistaan oli ollut, kun hän ei tuntenut
hallitsevansa tätä kyseistä luokkaa. Hän kertoo, että laski jo hyvin aikaisin
syksyllä aikaa syyslomaan. Männikkö kertoo, että jotkut opettajat kyllä näkivät
hänen vaikeutensa ja tarjosivat apuakin, mutta hän torjui sen, koska halusi
näyttää että pärjää ja pystyy tähän. Hän saikin luokasta otteen keväällä, mutta
sitten viransijaisuus oli ohi ja hän sai viran toiselta paikkakunnalta.
Uutta intoa täynnä ja työhönsä
sitoutuneena Männikkö aloitti uudessa työssään. Hän kertoo, että hän oli
edelleen idealistinen ja oli sitä mieltä, että koulu on paikka, jossa kaikki
opettajat puhaltavat samaan hiileen. Hän kertoo, että uudessa työpaikassa hänelle
annettiin erilaisia lisätehtäviä, joihin hän tarttui innoissaan.
Samoihin aikoihin Männikön perhe
alkoi kasvaa ja hän synnytti neljä lasta kymmenessä vuodessa. Hän kuitenkin oli
palannut nopeasti töihin jokaisen äitiyslomasijaisuuden jälkeen. Hän kertoo,
miten vapaahetkiä oli vähän kun työmatkat jo yksistään veivät kaksi tuntia päivässä
ja siihen päälle vielä lasten hoidosta haku. Männikkö sanoo, että eli kodin,
työn ja päiväkodin kolmiossa, jossa hänen tuli joustaa, ei työn. Hän piti
itseään korvaamattomana.
Työuran kestettyä noin kymmenen
vuotta, alkoi Männikköä vaivata työn näköalattomuus. Tähän asti hän oli ollut
aina opettaja, mutta nyt hän alkoi kysellä, että tässäkö tämä nyt oli, tätäkö
se on loppuajankin? Hän kyllä halusi nähdä maailmaa ja yhteiskuntaa paremmin,
monipuolisemminkin, mutta tunsi samalla itsensä niin tärkeäksi, ettei osannut
lähteä työstään. Tätä ongelmaansa Männikkö hoiti niin, että teki entistä
enemmän töitä. Hän onkin kiitollinen perheestään, sillä hän uskoo, että ilman
perhettä hän olisi pitänyt itseään vain ja ainoastaan opettajana.
Männikkö itse sanoo, että hänestä
tuli tämän johdosta oikea känkkäränkkä, jolla ei enää ollut yhtään työniloa. Hän
oli myös masentunut ja heräili öisin vain miettimään asioita. Hän myös laihtui
niin paljon, että työkaverit alkoivat kysellä, huolestua.
Vuonna 2006 Männikkö jäi vuorotteluvapaalle,
jonka aikana hän ideoi ja etsi koko ajan uutta. Hän opiskeli musiikkiterapiaa
ja verkostoitui kulttuuria alan ihmisten kanssa. Vuorotteluvapaan aikana Männikkö
veti esteettömän tanssin työpajoja ja mietti miten voisi hyödyntää omaa osaamistaan
jossain toisessa yhteydessä.
Syksyllä 2008 Männikkö palasi taas
töihin, mutta paluu ei ollut pysyvä. Männikkö sairastui fyysisesti. Hän itse
sanookin, että ihmisen kroppa on viisas, se pysäyttää ihmisen, jos ihminen itse
ei sitä tajua.
Sairasloman aikana hän huomasi, että
joustamaton koulutyö tuntui hänestä kivireen vetämiseltä. Hän päätti
sairasloman aikana, että on aika rakastaa itseään ja miettiä, että jatkaako
enää opettajana. Sairasloman jälkeen Männikkö jäikin opintovapaalle, jonka
aikana hän opiskeli journalismia ja veti kulttuuriprojekteja.
Vuoden 2013 alussa Männikkö palasi
töihin, mutta uusista lähtökohdista. Hän aloitti kolmen koulun
resurssiopettajan, mutta työskentelee nyt yhdessä näistä kouluista.
Sivutoimisesti hän vetää muun muassa ikäihmisten luovia tuokioita hoivakodeissa
ja järjestää toiminnallista työnohjausta yhdessä ratkaisukeskeisen työnohjaajan
kanssa.
Männikkö sanoo, että työn motivaation
löytämiseen voi mennä vuosia, jos ensin on taistellut työn näköalattomuutta
vastaan. Hän sanookin, että opettajilla ongelmana on, että työssä ei ole kunnon
urakehitystä ellei sitten halua rehtoriksi. Männikkö kannustaakin tällöin
opettajia vahvistamaan muita puoliaan kuin vain opettajuuttaan ja hakemaan
energiaa niistä.
Männikkö itse on saanut voimaa kun on
avannut ovia koulumaailman ulkopuolelle. Hän kehottaakin opettajia välillä
pysähtymään ja hengähtämään ja erityisesti jos jotain ylimääräistä pyydetään
tekemään, hän kehottaa nukkumaan yön yli ja päättämään vasta sitten.
Nykyään hän itse hyödyntää omaa luovuuttaan
paremmin ja osaa suhteuttaa asioita paremmin. Nyt kun hän lähtee töistä ja
sulkee työpaikan oven, hän samalla jättää myös työt sinne, ja suuntaa
mielenkiintonsa uusiin asioihin.
Koivu P. 2015. Kun työinto hiipui.
Opettaja 21/2015,14-17
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti