Ohajustyön
opas,Yhteistyössä
kohti toimijuutta
Vehviläinen Sanna,
Gaudeamus Oy, Tallinna 2014
Tämä kirja antoi
vastauksia useaan Opetus- ja ohjaamisharjoittelu- aihealueen
kysymyksiin sekä Pedagogiset lähestymistavat- aihealueen
ydinkysymyksiin. Jälkimmäisen alueen kysymyksiin paneudun tässä
erityisesti. Näistä erityisesti seuraavaan kysymykseen:
- Miten pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin?
Kun pohditaan
oppijuutta ja ohjaamista, on tutkimassani kirjassa moniin asioihin
syvällistä tietoa. Kirjassa esitellään neljä tärkeää
ohjauksen suuntautumistapaa. Näitä ovat kannatteleva-, tutkiva-,
ongelmanratkaisu- ja opettamisorientaatiot. Ohjaus vaatii näiden
kolmen ensimmäisen suuntien moninaista hallintaa ohjaamisessa.
Neljäs suuntautumistapa käsittää oppimisen opetuksen. Orientaatio
tarkoittaa tietyn tilanteen toimintalinjaa. Orientaation mukaan
valitaan kuhunkin tilanteeseen sopivat erityiset toimintatavat.
Kolme ensimmäistä
ohjauksen suuntautumistapaa keskittyvät ohjauksen reaktiivisiin
keinoihin. Näillä työskentelymuodoilla katsontasuunta on
ohjattavan lähtökohdista käsin. Näitä työmuotoja ovat
kannatteleva-, tutkiva- ja ongelmaratkaisuorientaatio, jossa ohjaavaa
opettajaa pyydetään kuuntelemaan ohjattavaansa. Samoin myös
havaitsemaan tilanteet ja tulkitsemaan niitä rauhassa. Ohjauksen
interventioon eli väliintuloon keskityttiin kirjassa tutkivasta
näkökulmasta käsin.
Neljäs eli
opettamisorientaatio katsoo asiaa toisesta suunnasta eli kuinka
ohjauksessa voidaan toimia proaktiivisesti eli ennakoivasti. Tällöin
ohjaus edistää oppimisprosessia. Näitä tarvitaan muun muassa
kaikessa ennakoitavassa ohjaamisessa. Seuraavaksi esittelen nämä
kirjan keskeisimmät orientaatiomuodot liittäen ne pedagogisiin
ratkaisuihin, tavoitteihin, menetelmiin, sisältöön ja arviointiin.
Tärkeä on tässä kohdin huomata, että mihinkään näistä ei
kannata jäädä kiinni vaan niitä käytetään ristiin. Tärkeä on
kuitenkin tietää, mistä pohja kullekin orientaatiolle syntyy,
jolloin eri menetelmiä pystyy säätelemään ja käyttämään eri
kohdissa ja tarkoituksenmukaisesti. Ohjauksessa voidaan käyttää
niitä toimintatapoja, joita työssä käytetään tai tarvitaan.
Muun muassa annetaan palautetta, joka tukee työskentelyä tai
tuotosta parempaan, asiantuntijamaiseen toimintatapaan. Metodin
kannattaa valita siten, että se vastaa eli toimii.
Kannatteleva
orientaatio:
Tämä muoto on lähellä
psykoterapiaa ja tuo esille tunnepitoiset asiat ja yleensä läsnäolon
sekä eräänlaisen toisen ihmisen empatiataidon. Itseä on vaikea
analysoida ilman toisen ihmisen apua. Itselle voi olla lempeä ja
myös kriittinen, mutta myös hyväksyä jonkin tilanteen omaan
tietoisuuteen tai kehotietoisuuteen eli mindfulnessiin. Kannatteleva
orientaatiomuotoa käytetään prosessivetoisessa orientaatiossa
esimerkiksi työnohjauksessa. Tässä orientaatiossa keskitytään
osoittamaan oppijan kuulemista ja empaattista hyväksyntää. Tässä
keskitytään äänensävyyn, ilmeisiin ja eleisiin, jotka toimivat
kuuntelemisen ja hyväksynnän viestintänä. Myös peilaavia
puheenvuoroja ja tunnetilojen tukemista käytetään tilanteissa.
Tätä käytetään monesti jonkun asian aloituksessa, jotta aloitus
saadaan vastaanottavaisemmaksi. Pelkästään läsnäolotaitoa tässä
hetkessä ja tarkkaavaisuuden opettelua voidaan aluksi opetella.
Hyväksynnällä ja kaikkien tasavertaisella kohtelulla eli
inkluusiolla on tässä vahva vaikutus. Ohjaajalla on näissä suuri
merkitys. Ohjaajan on hyvä olla lempeä, rauhallinen ja aikaa antava
sekä hyväksyvä, kiinnostunut, empaattinen ja ei väheksyvä. Näitä
taitoja voidaan harjoitella muun muassa läsnäoloa, katsomalla
puhujaa silmiin; oman ohjauksen päämäärän ei tarvitse saavuttaa
siten kuin ohjaaja on suunnitellut; ehdottaa mietintähetkeä yms.
Tutkiva orientaatio:
Tätä muotoa käytetään
prosessivetoisessa orientaatiossa esimerkiksi tutkimustyön
ohjauksessa. Orientaatiotilanteessa tutkitaan asiaa eri suunnilta ja
eri ulottuvuuksilta. Toisin sanoen asiaa kartoitetaan. Tässä
orientaatiossa on oletus, että käsiteltävä asia on monimutkainen
ja arkisesta ajattelusta kaukana. Keinoja tämän orientaation
hyödyntämiseen on muun muassa tutkivien kysymysten esittäminen,
jolla halutaan saada tietoa ns. lypsettyä ulos. Saatuja tietoja
lajitellaan ja käsitellään sekä etsitään niille merkitystä.
Esimerkiksi tutkitun puheen painotukset, tauot yms. puheen muutokset.
Tutkivan otteen avulla ohjaaja pystyy opettamaa oppijoille
tutkimuskohteiden havainnointia. Psykodynaaminen, tunnedynaaminen,
sosiodynaaminen, ratkaisukeskeinen, uraohjauksellinen yms. perustuva
tutkiminen. Ohjaaja pystyy kerronnalla ja peilaavalla puheella sekä
monina kysymyksinä saamaan aikaan tutkivan otteen. Näin saadaan
selville asioita joita voidaan syventää rikastuttavilla
kysymyksillä kuten muun muassa tarkennuksilla. Myös erilaisilla
näkökulmilla ja ongelman kartoittamisen kautta saadaan uutta tietoa
esille. Myös ”entä vielä”-kysymykset tuovat yleensä lisää
tietoa.
Ongelmanratkaisuorientaatio:
Tätä muotoa käytetään
tulos- ja tuotosvetoisessa orientaatiossa kuten opinnäytteessä.
Käytännössä asiakas tuo ongelman ratkaistavaksi. Tarkoitus on
oppia löytämään ja ratkaisemaan ongelmia. Tämä kehittää
toimintaa ja opettaa pääsemään eroon ongelmista niiden
ratkaisemisen kautta. Ratkaisua voidaan hakea tekemällä
haastattelukysymyssarjoja ongelman kartoittamiseksi. Myös neuvot,
suositukset ja muut puheenvuorot ohjaajalta oppijalle ovat
ongelmaratkaisuorientaatiota. Neuvo ja palaute on tärkeitä
vuorovaikutuksen työkaluja ohjauksessa. Ongelmanratkaisuorientaatio
tulee vastaan myös, kun suunnitellaan uutta työvaihetta. Näitä
kutsutaan työskentelyongelmiksi ja jonka välityksellä etsitään
vastauksia, jotka ovat juuri noita neuvoja, suosituksia ja
ehdotuksia. Neuvominen on tällöin sellaista toimintaa, jonka
päämääränä on asiantuntijatiedon välittäminen oppijan tiedon
ja päätöksenteon tueksi. Jos neuvoja annetaan muuten, se koetaan
ei toivottuna ja kyseenalaistaa ammattilaisuuttamme. Neuvoilla
ehdotetaan oppijalle toimintavaihtoehtoja ja sillä osallistutaan
ongelmaratkaisuun. Ne myös antavat apua ja tukea. Kysymällä
ohjattavalta itseltään, päästään asiaan sisään ja käyttämällä
ohjattavan ideoita saadaan hyvä neuvo aikaiseksi. Palautteen
antamisessa kannatetaan käytettäväksi hampurilaismallia eli
ensiksi kehuvaa palautetta ja siten kritiikkiä ja lopuksi kehuvaa.
Kritiikki tulisi olla konkreettista jolla ohjattava voi parantaa
työtänsä. Palautteen kannattaa myös perustella ja ymmärtämisen
varmistaa.
Opettamisorientaatio:
Tätä muotoa
käytetään, kun oppimistoimintaa suunnitellaan ennakoivasti
esimerkiksi opetustilanteessa ja on hyvin lähellä
ongelmanratkaisuorientaatiota. Asioita vain katsotaan toiselta
suunnalta, eli kuinka ohjausta voidaan ennakoida.
Opettamisorientaatio jäsentää ohjausprosessia etukäteen
suunnitellusti. Ennakoivia keinoja ovat muun muassa erilaisia
malleja, pelejä ja tehtäviä. Näiden on tarkoitus helpottaa ja
hahmottaa opeteltavaa asiaa. Myös tällöin selkeytyy, mitä on
tarkoitus oppia ja millaisessa ohjaamisessa tähän kehitytään sekä
millaisia toimintoja se edellyttää. Tätä sanotaan usein
ohjatuksi oppimisprosessiksi. Tällöin oppija voi käyttää
aikaisempia taitoja ja opetella uusia. Ennakoitavaa ohjausta voidaan
käyttää kokeilevana toimintana, jossa tunnistetaan erilaisia
ohjauksen ongelmia ja kehittää niihin ratkaisuja. Ratkaisulla
tuetaan opiskeluprosesseissa työskentelyä. Ohjausta voidaan
kehittää rakenteiden tasolla opintosuunnitelmien,
laatujärjestelmien ja kehittämishankkeiden aikana. Kuitenkin
tavanomaisempaa on pienempien ongelmien selvittäminen. Eli ongelman
kohde selvitettävä, niin tiedetään millä tasolla liikutaan ja
opetetaan. Myös ongelman prosessikohdan löytyminen auttaa
opettamisessa. Näin päästään ongelmaratkaisuun. Tässäkin
tilanteessa hienovarainen ja lempeä lähestymien ja ymmärtäminen,
myötäeläminen neuvomisessa mukana oppijalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti