tiistai 2. helmikuuta 2016


Opettaja lehti 29/2015

                      Liikunta kannattaa


Opettaja lehdessä kerrotaan neljästä eri näkökulmasta miten liikuntaa voisi lisätä tai miten se on edistänyt lasten oppimista. Minä keskityn tässä kirjoituksessa vain yhteen, joka kertoo miten liikunta edistää lasten oppimista ja keskittymistä. Se kertoo Turun Moision koulusta ja siellä työskennelleistä kahdesta erityisluokanopettajasta Johanna Lipankoskesta ja Perttu Helinistä.

Helin teki maaliskuussa erityisopettajaopintoja, johon kuului interventio tehtävä. Helinin ajatuksena oli testata kuukauden aikana, miten paljon joka-aamuinen hikiliikunta parantaisi erityisen tuen piirissä olevien oppilaiden keskittymis- ja oppimiskykyä. Lenkkeily valikoitui lajiksi, koska se on helppoa ja edullista. Lenkkeilyyn osallistuivat Helinin omat kuudesluokkalaisensa ja Liponkosken muutama viidesluokkalainen.

Suunnitelma lähti käyntiin siitä, että ensin kysyttiin asiasta vanhemmilta ja oppilailta, kävisikö suunnitelma heille. Myös rehtorilta kysyttiin lupa siihen, että he saivat ottaa aikaa muista oppiaineista aamun lenkkeilylle. Lenkkeily nimittäin vei aamusta yhden oppitunnin verran, kun ensin juostiin puolentunnin reitti ja sitten vielä venyteltiin ja käytiin suihkussa.

Hien virratessa heti aamulla, saivat oppilaat siitä kaiken hyödyn koulupäivän aikana. Huomattiin, että niin keskittyminen, käytös, itseohjautuvuus kuin oppimistuloksetkin paranivat nopeasti. Esimerkiksi ruokalaan siirtyminen onnistui paremmin, kun oppilaat olivat rauhallisia ja pystyivät kuuntelemaan ohjeita. Tunneilla myöskään opettajien aika ei mennyt kurinpitoon ja turhaan sähläämiseen, kun oppilaat pystyivät keskittymään paremmin. Myös oppilaat itse huomasivat muutoksen keskittymisessään ja kokivat sitä kautta onnistumisen kokemuksia. Vanhemmatkin kertoivat, että oppilaiden uni parani ja ruoka maistui paremmin kuin ennen. Bonuksena tuli myös joidenkin oppilaiden innostus lenkkeilyyn.

Kuukauden jälkeen huomattiin myös, että oppilaiden kunto oli kohonnut niin, että kahden kilometrin lenkki muuttui kolmeksi kilometriksi. Lenkkeily ei myöskään ollut pelkkää lenkkeilyä vaan oppilaat mittasivat lenkin matkaa älypuhelinsovelluksillaan ja pitivät päiväkirjaa kokemuksistaan. Lenkkeilyn yhteydessä saattoi myös jutella ihmisen fysiologiasta ja tarkkailla samalla niitä muutoksia, joita luonnossa tapahtuu.

Kokeilun loputtua nähtiin, että oppilaiden keskittymisvaikeudet palasivat. Tästä syytä Liponkoski onkin päättänyt, että järjestää uuden juoksukuukauden keväällä. Helin työskentelee nykyään laaja-alaisena erityisopettajana. Molemmat opettajat, Liponkoksi ja Helin toivovat, että tällaisesta halvasta ja yksinkertaisesta asiasta tulisi valtakunnallinen käytäntö.  Liponkoski myös huomauttaa, että tällainen ilmiöpohjainen oppiminen vastaa uuden oppimissuunnitelman vaatimuksia

Useat tutkimukset osoittavat, että liikunta edistää oppimista. Monissa suomalaisissa tutkimuksissakin on tullut ilmi, että liikkuvat lapset menestyvät koulussa paremmin kuin vähän liikkuvat lapset. Amerikkalaisissa tutkimuksissa taas on havaittu, että kahdeksasluokkalaiset oppilaat saivat 20 minuutin hengästyttävän liikunnan jälkeen matematiikan testissä parempia tuloksia kuin ne lapset, jotka olivat istuneet 20 minuuttia.

Onko sitten Juha Sipilä tutustunut noihin tutkimuksiin, mutta hänen halituksensa on päättänyt, että lisätään tunti liikuntaa kaikkien peruskoululaisten päivään. Ajatuksena on, että liikuntatuntien määrä ei nouse, mutta liikuntaa lisätään välitunneille ja opetukseen. Tämä hallituksen päätös tuo Liikkuva koulu- ohjelman kaikkiin peruskouluihin. Myös jotkut lukiot ja ammatilliset oppilaitokset ovat kokeilemassa tätä ohjelmaa.

Minä, sohvaperuna, sain taas monta syytä tuntea syyllisyyttä liikkumattomuudestani. Tiedä miten hyvin minun omatkin opiskeluni menisivät eteenpäin kun vain liikuttaisin ruhoani hiukan enemmän.

Kirjoitus sai minut kyllä miettimään, että varmasti moni opettaja ottaisi sen, että juoksisi oppilaiden kanssa aamulla puolituntia ja lapset olisivat sen jälkeen rauhallisempia ja keskittyneempiä kuin joutuisivat koko päivän työskentelemään lasten kanssa, joiden keskittyminen ja käytös ovat koko päivän haastavaa.
 
Kurvinen, M. 2015. Vipinää kinttuihin. Opettaja 29/2015, 16-20. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti