Opettaja lehti 29/2015
Liikunta kannattaa
Opettaja lehdessä kerrotaan neljästä
eri näkökulmasta miten liikuntaa voisi lisätä tai miten se on edistänyt lasten
oppimista. Minä keskityn tässä kirjoituksessa vain yhteen, joka kertoo miten
liikunta edistää lasten oppimista ja keskittymistä. Se kertoo Turun Moision
koulusta ja siellä työskennelleistä kahdesta erityisluokanopettajasta Johanna
Lipankoskesta ja Perttu Helinistä.
Helin teki maaliskuussa erityisopettajaopintoja,
johon kuului interventio tehtävä. Helinin ajatuksena oli testata kuukauden
aikana, miten paljon joka-aamuinen hikiliikunta parantaisi erityisen tuen
piirissä olevien oppilaiden keskittymis- ja oppimiskykyä. Lenkkeily valikoitui
lajiksi, koska se on helppoa ja edullista. Lenkkeilyyn osallistuivat Helinin
omat kuudesluokkalaisensa ja Liponkosken muutama viidesluokkalainen.
Suunnitelma lähti käyntiin siitä,
että ensin kysyttiin asiasta vanhemmilta ja oppilailta, kävisikö suunnitelma
heille. Myös rehtorilta kysyttiin lupa siihen, että he saivat ottaa aikaa
muista oppiaineista aamun lenkkeilylle. Lenkkeily nimittäin vei aamusta yhden
oppitunnin verran, kun ensin juostiin puolentunnin reitti ja sitten vielä venyteltiin
ja käytiin suihkussa.
Hien virratessa heti aamulla, saivat
oppilaat siitä kaiken hyödyn koulupäivän aikana. Huomattiin, että niin
keskittyminen, käytös, itseohjautuvuus kuin oppimistuloksetkin paranivat
nopeasti. Esimerkiksi ruokalaan siirtyminen onnistui paremmin, kun oppilaat
olivat rauhallisia ja pystyivät kuuntelemaan ohjeita. Tunneilla myöskään
opettajien aika ei mennyt kurinpitoon ja turhaan sähläämiseen, kun oppilaat
pystyivät keskittymään paremmin. Myös oppilaat itse huomasivat muutoksen
keskittymisessään ja kokivat sitä kautta onnistumisen kokemuksia. Vanhemmatkin
kertoivat, että oppilaiden uni parani ja ruoka maistui paremmin kuin ennen.
Bonuksena tuli myös joidenkin oppilaiden innostus lenkkeilyyn.
Kuukauden jälkeen huomattiin myös,
että oppilaiden kunto oli kohonnut niin, että kahden kilometrin lenkki muuttui
kolmeksi kilometriksi. Lenkkeily ei myöskään ollut pelkkää lenkkeilyä vaan
oppilaat mittasivat lenkin matkaa älypuhelinsovelluksillaan ja pitivät
päiväkirjaa kokemuksistaan. Lenkkeilyn yhteydessä saattoi myös jutella ihmisen
fysiologiasta ja tarkkailla samalla niitä muutoksia, joita luonnossa tapahtuu.
Kokeilun loputtua nähtiin, että
oppilaiden keskittymisvaikeudet palasivat. Tästä syytä Liponkoski onkin
päättänyt, että järjestää uuden juoksukuukauden keväällä. Helin työskentelee
nykyään laaja-alaisena erityisopettajana. Molemmat opettajat, Liponkoksi ja
Helin toivovat, että tällaisesta halvasta ja yksinkertaisesta asiasta tulisi
valtakunnallinen käytäntö. Liponkoski
myös huomauttaa, että tällainen ilmiöpohjainen oppiminen vastaa uuden
oppimissuunnitelman vaatimuksia
Useat tutkimukset osoittavat, että
liikunta edistää oppimista. Monissa suomalaisissa tutkimuksissakin on tullut
ilmi, että liikkuvat lapset menestyvät koulussa paremmin kuin vähän liikkuvat
lapset. Amerikkalaisissa tutkimuksissa taas on havaittu, että kahdeksasluokkalaiset
oppilaat saivat 20 minuutin hengästyttävän liikunnan jälkeen matematiikan
testissä parempia tuloksia kuin ne lapset, jotka olivat istuneet 20 minuuttia.
Onko sitten Juha Sipilä tutustunut
noihin tutkimuksiin, mutta hänen halituksensa on päättänyt, että lisätään tunti
liikuntaa kaikkien peruskoululaisten päivään. Ajatuksena on, että
liikuntatuntien määrä ei nouse, mutta liikuntaa lisätään välitunneille ja
opetukseen. Tämä hallituksen päätös tuo Liikkuva koulu- ohjelman kaikkiin peruskouluihin.
Myös jotkut lukiot ja ammatilliset oppilaitokset ovat kokeilemassa tätä
ohjelmaa.
Minä, sohvaperuna, sain taas monta
syytä tuntea syyllisyyttä liikkumattomuudestani. Tiedä miten hyvin minun
omatkin opiskeluni menisivät eteenpäin kun vain liikuttaisin ruhoani hiukan
enemmän.
Kirjoitus sai minut kyllä miettimään,
että varmasti moni opettaja ottaisi sen, että juoksisi oppilaiden kanssa
aamulla puolituntia ja lapset olisivat sen jälkeen rauhallisempia ja
keskittyneempiä kuin joutuisivat koko päivän työskentelemään lasten kanssa,
joiden keskittyminen ja käytös ovat koko päivän haastavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti