Lundell Jan ja Rose
Matilainen (2013). Yhteistä kemiaa etsimässä. Uskalla kuunnella opiskelijaa.
Teoksessa: Yhdessä parempaa pedagogiikkaa. Interaktiivisuus opetuksessa ja
oppimisessa, 35-44. Toim. Päivikki Jääskelä, Ulla Klemola, Marja-Kristiina
Lerkkanen, Anna-Maija Poikkeus, Helena Rasku-Puttonen ja Anneli Eteläpelto.
Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos. Jyväskylä: Jyväskylän
yliopistopaino.
”Yhdessä parempaa pedagogiikkaa. Interaktiivisuus
opetuksessa ja oppimisessa” –teoksen keskiössä on oppimiseen liittyvä ja
oppimisympäristöissä tapahtuva vuorovaikutus, jota teoksen viidessä osassa lähestytään eri näkökulmista. Teoksen
ensimmäisessä osassa kuvataan opiskelijaryhmän tukemista ryhmässä ja toisessa
osassa tarkastellaan vuorovaikutuksen roolia oppimisen syventämisessä. Kolmannessa
osassa tarkasteltavaksi otetaan oppijoiden vuorovaikutuksen edistäminen
erilaisissa oppimistilanteissa. Neljännessä osassa taas käsitellään opettajien
yhteistyön kysymyksiä ja viidennessä käsitellään Olli-Pekka Moision analyysia vastakkaisuustekijöistä,
jotka tuovat epävakautta opettajuuteen ja opettajan työhön. Oma kirjoitukseni pohjautuu lähinnä ensimmäisen
osan ensimmäiseen artikkeliin, jossa Lundell
ja Matilainen lähestyvät ”opiskelijaryhmän tukemista ryhmässä” -ilmiötä kemian
opetuksessa yhteistoiminnallisuuden periaattein ja keinoin. Heidän artikkelinsa
pohjalta etsin yleisellä tasolla ratkaisuehdotuksia OK2 –kysymykseen: ”Miten
opettaja ohjaa monenlaisia ja erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita?”.
Kysymyksen rajaan yhteistoiminnalliseen ja
aktiiviseen oppimiseen ja siihen liittyen erityisesti opettajan rooliin ja
tehtävään.
Yhteistoiminnallinen
oppiminen voidaan määritellä yhteiseksi opiskeluksi, jonka focuksena on
yhteinen tavoite. Pienryhmätyöskentely on yksi tyypillisimmistä
yhteistoiminnallisen oppimisen soveltamismuoto. Aktiivinen oppiminen sisältää
puhumiseen ja kuuntelemiseen, kirjoittamiseen ja lukemiseen sekä
reflektoimiseen perustuvaa tietojen käsittelyä ja sitä kautta osaamisen vahvistamista.
Lundellin ja Matilaisen Elinmpäristön kemia –kurssilla aktiivisen toiminnan ja vuorovaikutuksen
mahdollistivat muun muassa pienryhmätyöskentely sekä aika, mitä käytettiin
keskusteluihin ryhmissä. Kemian kurssilla keskustelua heräteltiin kysymyksillä,
joiden kautta heterogeeninen opiskelijaryhmä innostui konstekstuaaliseen
oppimiseen, jonka kautta saavutettiin muun muassa ajattelun kehittämistä sekä
ilmiöiden taustojen ymmärtämistä. Opiskelijoille kerrottiin jo kurssin alussa,
mitä hyötyä heille olisi kurssin asioiden oppimisesta. Lisäksi heille avattiin
keinoja ja menetelmiä, miten oppimisen tavoitteet on mahdollista saavuttaa sekä
vahvistettiin opiskelijoiden itsetuntoa ja rakennettiin oppimisen ja
onnistumisen iloa tukeva vuorovaikutteinen oppimisympäristö. Edellä mainitut sekä opiskelijoiden oma
aktiivinen toiminta mahdollistivat opiskelijoille oppimisen ja uusien taitojen
arvon näkemisen. Kemian kurssilla ei pidetty loppukoetta, eikä kurssilla ollut
läsnäolopakkoa. Sitoutuminen kurssiin tapahtui, kun opiskelijat pääsivät yhteisesti
vaikuttamaan kurssin suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin. Kurssilla
hyödynnettiin monimuotoisesti ja monella eri tavalla ryhmätyöskentelyä ja
opetuksen tavoitteena oli saada opiskelijat vuoropuheluun mukaan: kysymään, kertomaan
esimerkkejä ja jakamaan argumentoiden omia ajatuksia ja kommentteja. Opettajan
tehtävänä oli tukea oppimista esimerkiksi esittämällä aktivoivia kysymyksiä kohdennettuna
useimmiten suoraan jollekin opiskelijalle. Opettajan kuului myös huolehtia
siitä, että opiskelijoilla oli riittävästi aikaa miettiä vastauksiaan sekä
havainnoida, ettei kukaan joutunut epämiellyttävään tilanteeseen suoraan kohdistettujen
kysymysten vuoksi. Lundellin ja Matilaisen mukaan aktiivinen oppiminen ei
onnistu ilman tiedonetsinnän ja ongelmanasettelun taitoja. Näitä taitoja kemian
kurssilla harjoiteltiin erilaisilla tehtävillä, jotka edellyttivät
päättelykykyä, olennaisen näkemistä, itselleen sopivien ratkaisutapojen löytämistä
sekä argumentointia, jolloin ei ollut enää oikeita tai vääriä ajatuksia. Oli
vain erilaisia perusteltuja ajatuksia ja
näkökantoja.
Mitä
yhteistoiminnallinen ja aktiivinen oppiminen edellyttää sitten opettajalta? Lundell
ja Matilainen nostavat esiin laaja-alaisen osaamisen, heittäytymiskyvyn ja
ryhmänhallintataidot. Opettajan rooli on toimia oppimisen mentorina. Hän ohjaa opiskelijoita
toimimaan: kyselemään, selvittämään, tutkimaan ja etsimään perusteluita. Lisäksi
opettajalta edellytetään herkkyyttä kuunnella myös ns. hiljaisia signaaleita
sekä rohkeutta heittäytyä ”virran vietäväksi”. Hänen pitää myös sallia
keskustelun kulkevan myös ennalta arvaamattomille poluille. Lundell ja
Matilainen näkevät, että kun oppimisympäristö koetaan turvalliseksi sekä kun opettaja
ja opiskelijat ovat aidosti kiinnostuneita kuuntelemaan toistensa ajatuksia,
kysymyksiä ja vastauksia, ja kun toiminta kohdistetaan uuden oppimiseen niin
silloin luodaan hyvät puitteet ja lähtökohdaat vuorovaikutuksen synnylle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti