Ajatuksia
arvioinnista ja palautteesta
Päivi Kupias ja Mia Koski kirjassaan ”Hyvä
kouluttaja” nostavat esiin seikkoja, joita kouluttajan on vaikuttavan ja
opiskelijoille mielekkään sekä kiinnostavan koulutuksen pohdinnassa, suunnittelussa
ja toteutuksessa syytä huomioida ennen koulutusta, sen aikana ja sen jälkeen.
Teoksessaan Kupias ja Koski pohtivat muun muassa koulutukseen liittyviä eri osa-alueita,
kuten tavoitteita, kouluttajan osaamista, koulutuksen sisältöä, menetelmiä sekä
arviointia ja palautetta. Tässä kirjoituksessani käsittelen arviointia ja
palautetta Kupiaksen ja Kosken teoksen pohjalta ja rajaan lähestymiskulmaksi
seuraavan kysymyksen: ”Millaisilla eri
tasoilla koulutuksessa annetaan ja saadaan palautetta ja arviointia? ”.
Arvioinnilla on tärkeä merkitys koulutuksessa
ja siksi ei ole sama kuinka sitä tehdään. Milloin sitten on kyse arvioinnin
tekemisestä ja milloin palautteesta? Arvioinnin ja palautteen yhtenä selkeänä
erona voidaan nähdä olevan se, että
arviointiin liitetään aina arvottamista, mutta palautteeseen arvottaminen
ei aina liity, vaan palautetta voidaan antaa myös kuvailevasti. Kupias, Peltola
ja Saloranta (2011) tarkoittavat palautteella tietoa omasta tai muiden
käyttäytymisestä, toiminnasta tai suoriutumisesta. Lisäksi heidän mukaansa
palautetta ei voi olla ilman palautteenantajan ja palautteensaajan tulkintaa. Palaute
antaa mahdollisuus peilata omaa toimintaa ja oppia virheistä. Kuitenkaan palaute
sinänsä ei ainoastaan riitä, vaan tarvitaan myös halua ja valmiuksia käsitellä
ja vastaanottaa palautetta, ts. tarvitaan reflektointitaitoja.
Kun ajatellaan koulutusta, niin siellä
palautetta annetaan ja otetaan vastaan monelta eri taholta ja tasolta.
Esimerkiksi opiskelija saa palautetta opiskeltaviin aiheisiin liittyvistä
asioista. Näin hänellä mahdollistuu henkilökohtainen kehittyminen. Sekä
arvioinnilla että palautteella onkin mahdollista edistää opiskelijan
kehittymistä, muun muassa itseohjautuvuutta, oma-aloitteisuutta ja vastuunottoa
omasta ammatillisesta kasvustaan sekä myös kehittää koulutusta ja
koulutustoimintaa, sillä myös kouluttaja saa palautetta koulutusta koskevasta
toiminnastaan, jonka pohjalta hän pystyy kehittämään omia kouluttajataitojaan
ja toimintaansa. Koulutuksen organisoija saa taas palautetta siitä, miten
vaikuttavaa koulutus on ollut. Tämän saadun palautteen pohjalta organisoijalla
on mahdollisuus esimerkiksi tarvittaessa tehostaa toimintaa.
Kuvailevasta palautteesta kyse on esimerkiksi
silloin kun opiskelija kuvailee, millaisena hän näkee kouluttajan toiminnan
omasta näkökulmastaan. Kuvailevassa palautteessa kertoja kertoo asiasta omia
havaintojaan ja näkökulmiaan, ei ehdottomia totuuksia. Tämän tyyppistä
palautetta ei koeta yleensä loukkaavana. Koska kuvaileva palaute on neutraalia
tai subjektiivista, niin sitä on myös yleensä helppo vastaanottaa. Tässä
vaiheessa palaute on vielä kuvailevaa ilman arviointia, mutta arvioivaksi se
voi muuttua palautteen vastaanottajan elikkä kouluttajan mielessä, kun hän
arvottaa opiskelijalta saadun kuvailevan palautteen asetettuihin tavoitteisiin.
Palautteen vastaanottaja rupeaa tekemään
omia tulkintojaan ja arviointejaan. Tällöin vastaanottaja tulkitsee ja arvioi
palautetta ja voi arvottaa sen mielessään esimerkiksi negatiiviseksi tai
positiiviseksi.
Palautekin voi olla arvioivaa ja tällöin
arvottaminen voi tapahtua esimerkiksi arvosanoin. Tässä tilanteessa, kun puhutaan
arvioivasta palautteesta, on tärkeää, että palautteenantajan ja vastaanottajan
arviointikriteerit ovat samanlaisia. Muuten palaute voidaan kokea esimerkiksi
epäreiluksi tai hämmentäväksi. On muistettava, että kun käytetään arvioivaa
palautetta, niin on huolehdittava ja varmistettava siitä, että kaikilla
osapuolilla on tiedossa arviointikriteerit (tavoitteet ja arvostelukriteerit). Lisäksi
arvioinnin tulisi tapahtua suhteessa koulutuksen tavoitteisiin sekä
arvioinnissa tulisi nostaa esiin ne asiat, jotka vaikuttavat tavoitteiden
saavuttamiseen. Jos näin ei tehdä niin helposti arviointi voidaan kokea
epäasialliseksi ja epäreiluksi. Arviointi voi olla epäreilua myös silloin, jos
esimerkiksi kouluttaja saa koulutuksestaan nimettömältä henkilöltä täysin
epäasiallista palautetta tai jos kouluttaja muuttaa arviointikriteereitään
kertomatta siitä opiskelijoille tai jos kouluttaja arvioi omien subjektiivisten
kriteereiden perusteella tai jos kouluttaja arvioi eri kriteereillä eri
opiskelijoita.
Kupias ja Koski erottavat neljä eri
koulutuksen vaikutusten ja arvionnin tasoa mukaillen Kirkpatrickia.
Ensimmäisellä tasolla arvioidaan ”Mitä koulutuksesta pidettiin? Millainen
ilmapiiri koulutuksessa oli?” Tämä voidaan toteuttaa Kupiaksen ja Kosken mukaan
spontaanisti tai organisoidusti esim. palautekeskustelujen avulla ja se voi
tapahtua koulutuksen alussa, lopussa tai jälkeen. Yleinen tapa on pyytää palautetta
”Mitä pidit?” –palautelomakkeen avulla. Tällöin voidaan pyytää arvioimaan
kouluttajaa, järjestelyjä, käytettyjä materiaaleja jne. On tärkeää tiedostaa,
että se, mitä pyydetään arvioimaan, pomppaa esiin tärkeäksi asiaksi, joten ei
ole yhdentekevää, mistä palautetta pyydetään. Esimerkiksi jos koulutuksessa
pyydetään palautetta vain kouluttajasta ja järjestelyistä, niin ne nousevat silloin
ns. tärkeiksi asioiksi. Onkin tärkeää miettiä, onko tärkeää tietää kuinka
kouluttaja selviytyi ja kuinka tarjoilut maistuivat vai olisiko tärkeää saada
palautetta esimerkiksi siitä millaisia oivalluksia (tai ”ei oivalluksia”)
opiskelijoille syntyi. Yleensä kouluttajan toimintojen merkitys, esimerkiksi
miellyttikö jokin kouluttaja opiskelijaa vai ei, on toissijaista verrattuna
opiskelijoiden oppimiseen. Toinen taso vastaa kysymykseen ”Mitä opit?” ja
”Millaisia muutoksia koulutus sai aikaan opiskelijoiden ajattelussa ja
ymmärryksessä sekä asenteissa?”. Oppimista voidaan arvioida monella eri
tavalla, esimerkiksi havainnoimalla, keskustelemalla opiskelijoiden kanssa,
teettämällä opiskelijoille tehtäviä tai seuraamalla opiskelijoiden toimintaa
tehtävien teon aikana. Myös kokeiden, tenttien ja testien kautta saadaan
palautetta, mitä opiskelijat ovat oppineet, kunhan vain pidetään huoli siitä,
että esimerkiksi kokeet todella mittaavat koulutuksen tavoitteeksi asetettua
osaamista ja oppimista. Näyttökokeiden ja taitotestien kautta saadaan selvyyttä
siihen, miten opitut asiat ovat muuttuneet henkilökohtaiseksi osaamiseksi ja
miten ne näkyvät käytännössä. Kolmannessa tasossa arvioidaan koulutuksen
vaikuttavuutta toimintaan ”Millaisia muutoksia koulutus sai aikaan
osallistujien toiminnassa?”. Tämän tason mittaaminen ja arvioiminen on
huomattavasti vaikeampaa kuin kahden ensimmäisen tason. Arviointi voi tapahtua
muun muassa siten, että koulutuksen lopussa pyydetään opiskelijoita arvioimaan
miten he arvioivat koulutuksen vaikuttavan omaan toimintaansa tai
toiminnallisia vaikutuksia on mahdollista arvioida esimerkiksi seuraamalla
koulutukseen osallistuneiden toimintaa heidän omassa työssään. Tämän
toiminnallisen vaikutuksen arvioimisen työssä voi tehdä esimerkiksi esimies.
Neljäs taso arvioi koulutuksen laajempia vaikutuksia ”Miten koulutus tukee
organisaation strategiaa ja perustehtävää? ja tämän arvioinnin tekee yleensä
koulutuksen tilaaja ja sen tekeminen vaatii useimmiten perusteellista
tutkimusta tai selvitysten tekoa.
Lähde:
Kupias Päivi ja Mia Koski (2012). Hyvä kouluttaja. Sanoma Pro Oy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti