Moninaiset oppijat ja
oppimisryhmät sekä inklusiivinen pedagogiikka
Kirjoituksessani teen lyhyen matkan inklusiiviseen
pedagogiikkaan ja tarkoitukseni on poimia joitakin inklusiiviseen
pedagogiikkaan liittyviä tekijöitä, joita
Marjatta Mikola on esittänyt omassa artikkelissaan. Toisin sanoen etsin inklusiivisen
pedagogiikan raameissa vastauksia siihen, millaisia oppimista edistäviä tai
heikentäviä tekijöitä löytyy, kun huomioidaan muun muassa oppilaiden
moninaisuus. Kirjoitukseni pohjana ja lähteenä on KT Marjatta Mikolan artikkeli
”Oppilaiden moninaisuus haastaa pedagogiikan muuttumaan”. Mikola tarkastelee
artikkelissaan muun muassa koulun arjen pedagogista prosessia ja siihen
liittyviä tekijöitä. Artikkeli pohjautuu hänen omaan väitöstutkimukseensa. Tutkimuskohteena
hänellä on pedagoginen oppimisympäristö, koulun pedagoginen muotoutuminen sekä
inklusiivisen pedagogiikan mahdollisuudet ja haasteet.
Mikola toteaa, että vaikka inklusiivinen
koulutus on kansallisesti ja myös globaalisti varsin yleisesti hyväksytty koulutuksen
järjestämisen tapa, niin siitä huolimatta hyvin vähän tutkimuksissa,
inkluusiopuheissa ja kehittämistyössä on tarkasteltu koulun pedagogiikkaa
inklusiivisessa viitekehyksessä. Painotus ja keskittyminen on ollut vahvasti
inkluusion määrittelyissä, koulutuspoliittisissa kysymyksissä jne. Vähemmän on etsitty
toimivia pedagogisia ratkaisuja moninaisten ryhmien oppimisen ohjaamiseen. Inkluusio käsitteenä voidaan määritellä
monella eri tavalla riippuen muun muassa siitä, mistä näkökulmasta käsitettä
lähestytään. Tässä kirjoituksessani nähdään inkluusio Mikolan tavoin
prosessina, kaikkia oppilaita koskevana jatkumona ja siihen liittyy myös koko
koulutusjärjestelmä, kouluyhteisö sekä vanhempien ja koulun lähiyhteisö. Lisäksi
tässä kirjoituksessa lähdetään siitä, että inklusiivisen koulun tehtävänä on
huolehtia kaikkien oppilaiden oppimisesta kiinnittäen erityisesti huomiota
heihin, joilla on riskinä jäädä ulkopuolisiksi, syrjäytyä jne.
Omassa väitöstutkimuksessaan Mikolan
tavoitteena oli selvittää, mitkä koulun pedagogisen oppimisympäristön tekijät
estävät ja mitkä edistävät oppimista. Tutkimus oli tapaustutkimus ja etnografinen,
jossa Mikola tutki Jyväskylässä sijaitsevaa Kirkonkylän koulua kulttuurisesta
näkökulmasta ja hänen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi koulun kulttuurisia
ilmiöitä, jotka syntyvät kouluyhteisössä sen jäsenten arkipäivän toiminnassa,
joiden pohjalta syntyy erilaisia tapoja ja käytäntöjä. Tutkimus osoitti, että
Kirkonkylän koulussa pedagoginen prosessi sisältää erilaisten pedagogisten
lähestymistapojen kirjon ja siihen liittyy monenlaisia
opettamisoppimistapahtumaan liittyviä tekijöitä, kuten esimerkiksi
opetussuunnitelma ja miten sitä tulkitaan, opettajien pedagogiset ratkaisut,
oppimateriaalit, oppilaiden ryhmittely ja koulun käytänteet.
Heterogeeniset
ja moninaiset oppijat ja oppimisryhmät
Inklusiivisessa ajattelussa tarkastellaan
ryhmän jäsenyyttä yhteisöllisesti ja tätä ajatellen onkin perusteltua kysyä ja
kehittää, miten koululuokasta voidaan muodostaa sellainen yhteisöllinen ryhmä, mikä
vahvistaa ja edistää kaikkien oppimista ja mikä on fyysisesti ja
emotionaalisesti turvallinen kaikille. Yhtenä
mahdollisena ratkaisuna Mikola mainitsee muun muassa vuorovaikutteisen dialogisuuden,
mikä edistää oppilaiden osallisuutta. Taas oppilaiden osallisuuden mahdollisuuksia
heikentävinä tekijöinä Mikolan tutkimus nostaa esiin muun muassa hajanaiset
opetusjärjestelmät ja hajanaisen oppilaan tuen järjestämistavan.
Mikola mainitsee artikkelissaan Kugelmassin
(2007), joka korostaa sosiokonstruktivistiseen oppimisnäkemykseen perustuen oppimisen
ohjaamisen merkitystä sekä ohjaajan ja oppijan välistä vuorovaikutusta. Saattaa
olla, kuten Mikola toteaa, suomalaisessa perusopetuksessa ei olla vielä riittävästi
syvennytty ryhmään ja sen tuomaan resurssiin. Hän näkee, että ryhmänäkökulman vahvempi
esiintuominen voisi tuoda moninaisten ja heterogeenisten ryhmien oppimisen
ohjaamiseen aivan uudenlaisia korostuksia (esimerkiksi ryhmä mahdollistaa
sosiaalisten ja yhteistyötaitojen harjoittamisen yhteistyötä tekemällä). Opettajat kokevat moninaiset ja heterogeeniset
ryhmät usein haastaviksi, ja nämä haasteet koetaan yleensä enemmän
henkilökohtaisina kuin koulua yhteisesti koskevina. Mikolan mukaan heterogeenisen ryhmän oppimisen
haasteena on, miten saadaan oppimisessa toteutumaan 1. osallistumisen
mahdollisuus ja 2. oppilaan yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. Tämä
edellyttää lähtökohtaisesti moninaisten oppijoiden tarpeiden huomioimista
korostavaa pedagogiikkaa. Mikola nostaa opettajan tärkeimmäksi tekijäksi, kun
muodostetaan pedagogiikkaa. Lisäksi opettaja omalla toiminnallaan on usein opiskelijoille hyvin vahva vuorovaikutuksen malli.
Kuinka pedagogiikka saadaan vastaamaan
moninaisten oppijoiden tarpeita? Niin tutkimukset kuin myös arkityö ovat
osoittaneet että samaistavalla pedagogiikalla ei pystytä tavoittamaan oppilaiden
yksilöllisyyttä, vaan tarvitaan muunlaista pedagogiikkaa ja menetelmiä sekä
asennetta ja valmiuksia. Tämä edellyttää Mikolan tutkimuksen mukaan muun muassa
koulun pedagogiikan kehittämistä. Tällöin muun muassa koulun yhteistoiminnallisuutta
ja integraatiomalliin perustuvien opetusjärjestelyjä tulee tarkastella
uudelleen ja uusista näkökulmista.
Lähde:
Mikola Marjatta. Artikkeli: Oppilaiden moninaisuus perusopetuksessa haastaa pedagogiikan
muuttumaan. NMI-Bulletin 1/2012. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti.
Niilo Mäki –Säätiö.
Luettu
14.5.2016: http://bulletin.nmi.fi/article/oppilaiden-moninaisuus-perusopetuksessa-haastaa-pedagogiikan-muuttumaan/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti