Auktoriteetti pedagogisissa suhteissa
Pedagogisiin
suhteisiin liittyvät hyvin monenlaiset asiat, mm. auktoriteetti,
tieto, valta, tunteet ja arvot. Tässä tekstissä pohdin
auktoriteetin käsitettä pedagogisissa suhteissa. Aihe liittyy
läheisesti Yksilön kokemusmaailma ja joustavat
opintopolut-opintojakson ydinkysymykseen: Miten opettaja voi
ottaa huomioon opiskelijoiden yksilöllisyyden ja tavat orientoitua
oppimiseen ja opiskeluun. Tutustuin kahteen aihetta
käsittelevään artikkeliin C.W.
Bingham & A.M. Sidorkin toimittamassa teoksessa No
education without relation. Lähestyn aihetta auktoriteetin
näkökulman kautta. Tämä on opettajan työssä tärkeää, koska
jokainen opettaja on työnsä kautta tekemisissä
auktoriteettikysymysten kanssa. On tärkeää tiedostaa ja myös
pohtia, käyttääkö omaa auktoriteettiaan opetustilanteissa
rakentavalla tavalla vai onko omassa toimintatavassa kehitettävää
tämän asian suhteen. Pohtiessani
auktoriteetin käsitettä vuorovaikutuksellisena suhteena, keskityn
miettimään, miten opettajan tai kasvattajan käyttämä
auktoriteetti vaikuttaa kasvattajan ja kasvatettavan väliseen
vuorovaikutussuhteeseen. Opettajan käyttämällä auktoriteetilla on
mm. vaikutusta siihen, miten oppilaat kokevat opettajan antaman
opetuksen.
Biestan
(2004, 13) mukaan koulutus, kasvatus ja opetus tulee nähdä
opettajan ja oppilaan välisenä vuorovaikututussuhteena, toisin
sanoen pedagogisena suhteena. Voidaan myös puhua opettajan ja
oppilaan välisestä kommunikatiivisesta vuorovaikutussuhteesta.
Opettajan ja oppilaan välinen toimiva vuorovaikutussuhde helpottaa
oppimista ja tekee oppimisen mahdolliseksi. Opettaminen on
sosiaalisen tilanteen rakentamista, jossa oppiminen tapahtuu. Se,
millainen tämä sosiaalinen tilanne ja vuorovaikutussuhde opettajan
ja oppilaan välillä on, vaikuttaa ratkaisevasti oppimistuloksiin.
(Biesta 2004, 11-13, 18, 21.)
Tutkimuksissa
on todettu, että ihmisen aikaisemmat kokemukset vaikuttavat siihen,
miten hän käyttää omaa auktoriteettiaan suhteessa muihin
ihmisiin. Esimerkiksi ankara opettaja saattaa olla ankara myös
omille lapsilleen eli hän käyttää auktoriteettiaan samalla
tavalla työssään kuin yksityiselämässään. Saattaa myös olla,
että tätä samaa ankaraa opettajaa on hänen lapsuudessaan kohdeltu
ankarasti eli hän käyttää tätä samaa oppimaansa mallia omassa
elämässään aikuisena. Joissain tapauksissa saattaa kuitenkin
käydä myös niin, että yksilö haluaa tietoisesti käyttää omaa
auktoriteettiaan toisella tavalla kuin mitkä hänen omat
kokemuksensa lapsuudessa ovat eli hän haluaa tehdä lopun jostain
sellaisesta toimintatavasta, jonka hän kokee negatiiviseksi. Joka
tapauksessa yksilön sisäinen maailma ja menneet kokemukset
vaikuttavat siihen, miten hän käyttää omaa auktoriteettiaan
aikuisena ja tällä on taas suoraan merkitystä siihen, millaisen
vuorovaikutussuhde muodostuu opettajan ja oppilaan tai aikuisen ja
lapsen välille. (Bingham 2004, 27.)
Aikaisemmat
kokemukset ja menneisyys vaikuttavat myös siihen, miten oppilaat
reagoivat opettajan auktoriteettiin. On yleistä, että oppilaat
reagoivat opettajan käyttämään auktoriteettiin samalla tavalla
kuin he ovat reagoineet vanhempiensa käyttämään auktoriteettiin.
Jos
esimerkiksi
oppilas on kokenut vanhempiensa käyttämän auktoriteettimallin
negatiivisena, hän luultavasti suhtautuu samanlaisen auktoriteetin
käyttöön opettajankin taholta samalla tavoin ja tällaisessa
tapauksesssa opettajan auktoriteetti laskee oppilaan silmissä.
Toisaalta taas opettajan auktoriteetti voi nousta oppilaan silmissä,
mikäli opettajan käyttämä auktoriteetti on sellaista, jota
oppilas on aina arvostanut. Tällä kaikella on merkitystä silloin,
kun mietitään, miksi joku käyttää auktoriteettiaan tietyllä
tavalla tai miksi joku taas vastaavasti suhtautuu jonkun käyttämään
auktoriteettiin negatiivisella tai positiivisella tavalla. (Bingham
2004, 27, 29.)
Aikaisemmin
on oletettu, että auktoriteetti on pelkästään opettajan tai
ohjaajan käsissä. Auktoriteetti on nähty opetustilanteissa siten,
että opettaja käyttää auktoriteettiaan suhteessa oppilaisiin.
Vuorovaikutuksellisen suhdenäkökulman auktoriteetin käsitteeseen
avaa kuitenkin näkemys siitä, että oppilaan kokemuksella opettajan
käyttämästä auktoriteetista on merkitystä siihen, millainen
oppilaan ja opettajan välinen vuorovaikutussuhde voi olla. Mikäli
oppilas kokee esimerkiksi, että opettaja on tunteeton ja kohtelee
oppilaitaan kylmästi, opettaja saattaa menettää kaiken
uskottavuutensa oppilaan silmissä. Tällä on myös kielteinen
vaikutus siihen, miten oppilas kokee opettajan antaman opetuksen.
Usein käy niin, että tällaisessa tapauksessa oppilas ei koe
mielenkiintoa tämän kyseisen opettajan opettamaa ainetta kohtaan
eikä hänellä ole halua työskennellä ahkerasti hänen
opettamillaan tunneilla. Tällä kaikella on suoraan vaikutusta myös
oppimistuloksiin. Tässä valossa voidaan sanoa, että auktoriteetin
käsitteen näkemisellä opettajan ja oppilaan välisenä
vuorovaikutuksellisena suhteena, on merkittävä vaikutus koko
oppimisprosessiin. (Bingham 2004, 25-27.)
Bingham (2004, 25) selventää artikkelissaan
auktoriteetin vuorovaikutuksellista suhdetta esimerkin kautta.
Esimerkki kertoo Julie-nimisestä tytöstä, joka on joutunut olla
poissa yliopiston tunneilta viikon ajan isoäitinsä kuoleman vuoksi.
Palattuaan takaisin kouluun, Julie kertoo kahdelle opettajalleen
poissaolonsa syyn. Toinen opettajista on myötätuntoinen ja
ymmärtäväinen Julieta kohtaan. Hän ei ota edes puheeksi niitä
koulutyöhön liittyviä asioita, jotka ovat Julien kohdalta jääneet
viikon aikana tekemättä vaan ymmärtää hänen kokemansa surun ja
osoittaa ystävällisin sanoin myötätuntoa. Toinen opettajista
käyttäytyy tunteettomasti ja kylmästi Julieta kohtaan hänen
kertoessaan poissaolonsa syyn. Tämä opettaja kääntää puheen
välittömästi koulutyöhön ja siihen, mistä asioista Julie on
jäänyt paitsi oltuaan viikon ajan poissa. Hän pyytää todistusta
poissaolon syystä eikä osoita millään tavalla myötätuntoa
Julieta kohtaan. Julie kertoi myöhemmin tulleensa niin vihaiseksi
kyseiselle opettajalle, että opettaja menetti kaiken uskottavuutensa
hänen silmissään. Tapauksen jälkeen Julie ei halunnut enää
työskennellä ahkerasti tämän opettajan opettamilla tunneilla.
Opettaja menetti auktoriteettinsa Julien silmissä. Tämän esimerkin
valossa auktoriteetin käsite voidaan nähdä kaksisuuntaisena
vuorovaikutuksellisena suhteena. Opettaja käytti omaa
auktoriteettiaan suhteessa Julieen negatiivisella tavalla
huomioimatta Julien tunteita, joka johti siihen, että Julie käytti
omaa auktoriteettiaan siten, että hän ei halunnut enää
työskennellä tämän opettajan tunneilla ahkerasti. Auktoriteetti
voidaan siis nähdä pedagogisena vuorovaikutuksellisena suhteena.
(Bingham 2004, 24-25.)
Edellisestä esimerkistä voidaan nähdä, että
auktoriteetin ja tiedon käsitteet liittyvät läheisesti toisiinsa.
Oppilaan on saatava tietoa oppiakseen asioita ja oppilaitoksissa
opettajat ovat niitä henkilöitä, joilta tietoa voi saada.
Hyväksyessään ja ottaessaan vastaan opettajan antaman tiedon,
oppilas samalla myös hyväksyy opettajan käyttämän auktoriteetin.
Tällä tavoin opettajan käyttämän auktoriteetin hyväksyminen
liittyy suoraan oppimisprosessiin. Täten myös tiedon jakaminen ja
vastaanottaminen voidaan nähdä vuorovaikutuksellisena suhteena.
(Bingham 2004, 31.)
Kuitenkin auktoriteetin ja tiedon käsitteet voidaan
myös erottaa toisistaan. Niiden ei välttämättä tarvitse kulkea
käsi kädessä, vaikka usein näin käykin. Vaikka oppilas ei
hyväksyisikään opettajan käyttämää auktoriteettia, hän voi
silti hyväksyä ja ottaa vastaan opettajalta saamansa tiedon ja
säilyttää mielenkiintonsa opettajan opettamaa ainetta kohtaan.
Binghamin (2004) mukaan oppilaita tulisikin rohkaista ymmärtämään
opettajan käyttämä auktoriteetti siten, että se kuuluu
olennaisena osana opintoihin ja oppimiseen. Esimerkin Julie olisi
voinut ottaa opettajalta saamansa tiedon vastaan ja säilyttää
kiinnostuksensa tämän opettajan opettamaan aineeseen huolimatta
siitä, että opettaja oli epäempaattinen. Näin toimiessaan Julie
olisi erottanut opettajan käyttämän auktoriteetin ja saamansa
tiedon kyseiseltä opettajalta toisistaan. (Bingham 2004, 33, 35-36.)
Lukemani artikkelit olivat siinä mielessä hyödyllisiä,
että aihe herättää pohtimaan omaa auktoriteetin käyttöä sekä
lisää tietoisuutta siitä, miten tärkeästä asiasta on loppujen
lopuksi kysymys. Vaikka Bingham (2004) toeteaakin, että oppilaita
tulisi rohkaista hyväksymään opettajan käyttämä auktoriteetti,
on vastuu silti enemmän aikuisella ihmisellä . Emme voi olettaa,
että lapsi tai nuori pystyisi joka tilanteessa ajattelemaan kovin
rationaalisesti. Emme ainakaan voi tuudittautua siihen, että hän
kykenisi aina erottamaan tiedon ja auktoriteetin välisen eron, joten
varminta ja vastuullisinta on miettiä asiaa oman toimintansa kautta.
Artikkelit lisäsivät tietoisuutta auktoriteettikysymysten
merkityksestä kasvatus- ja oppipistilanteissa sekä niiden
vaikutuksesta oppimisen ilmapiiriin.
LÄHTEET
Biesta, G. 2004. ”Mind the gap!” Communication and
the educational relation. Teoksessa C.W. Bingham & A.M. Sidorkin
(toim.) No education without relation. New York: Peter Lang, 11-22.
Bingham, C. 2004. Let`s treat authority relationally.
Teoksessa C.W. Bingham & A.M. Sidorkin (toim.) No education
without relation. New York: Peter Lang, 23-37.
Mielettömän hyvin tässä tekstissäsi Pauliina auktoriteettiin vaikuttavat asiat aukesivat minulle. Olen havainnut, että kulttuuri (ja kasvatus) osaltaan vaikuttavat siihen kuinka auktorisena henkilönä opettaja luokassa nähdään. Niin kuin tekstistä ilmenee, auktoriteetti tulee kuitenkin "lempeästi" ansaita hyvällä vuorovaikutussuhteella, jotta oppimistilanteesta tulee idyllinen :)
VastaaPoista