Tutustuin Sanna Vehviläisen (2014) kirjoittamaan
teokseen Ohjaustyön opas - yhteistyössä kohti toimijuutta.
Vehviläisen (2014, 75) mukaan ohjausta voi tapahtua sekä yksilö-,
ryhmä- että yhteisötasolla. Keskityn tässä tekstissä
tarkastelemaan ryhmässä tapahtuvaa ohjausta peilaten tätä
tulevaan ohjaus- ja opetusharjoitteluuni, jossa ohjaaminen tapahtuu
ryhmämuotoisesti. Pyrin huomioimaan myös opetussuunnitelman ja
ottamaan opetussuunnitelman tavoitteita huomioon oman opetukseni
suunnittelussa ja toteutuksessa.
Ohjaus tulee nähdä Vehviläisen (2014, 75) mukaan
yksilön tai ryhmän oppimisprosessina, jossa ohjaajan tehtävä on
tukea tätä prosessia. Ryhmällä on kyky oppia, mutta he
tarvitsevat yleensä tuekseen jonkun, joka ohjaa ryhmän toimintaa ja
osoittaa sellaisia tapoja, joilla ryhmän jäsenet voivat eri
tilanteissa hyödyttää toisiaan ja oppia
toistensa kokemuksista. Tärkeää on opettaa ryhmän jäseniä
olemaan hyödyksi toisilleen: keskustelemaan, kuuntelemaan, jakamaan
ongelmia ja tuottamaan niihin yhdessä ratkaisumahdollisuuksia.
Oppilaitoksissa opettajan tehtävä on toimia ryhmän ohjaajana
tukemalla oppilaiden oppimisprosessia osoittamalla tapoja, joiden
avulla ryhmän yksilöt voivat edetä oppimisprosessissaan. Tärkeää
on löytää sellaisia oppimisen tapoja, joiden avulla ryhmän
jäsenet oppivat käsittelemään toistensa asioita, antamaan
palautetta sekä oppivat toistensa kokemuksista. (Vehviläinen 2014,
80.)
Suoritan opetus- ja
ohjaamisharjoitteluni ensimmäisen vuoden merkonomiopiskelijoiden
parissa. Myös heidän opetussuunnitelmassaan (OPS 2015), koskien
opettamaani opintokokonaisuutta, painotetaan mm. sellaista oppimisen
arviointia, joka tukee ja ohjaa opiskelijan osaamistavoitteiden
saavuttamista, oppimisen etenemisen seuraamista ja
itsearviointitaidon kehittämistä. Myös ammattiosaamisen näytöissä
opiskelijoiden on arvioitava omaa osaamistaan.
Koska oppimista
palautteen antamisessa ja itsearviointitaitojen kehittämisen
merkitystä korostetaan sekä Vehviläisen (2014) teoksessa että
liiketalouden perustutkinnon opetussuunnitelmassa, koen yhtenä
osa-alueena tärkeäksi kiinnittää huomiota näiden taitojen
kehittymiseen oppilaissa oman harjoittelujaksoni aikana. Vehviläinen
(2014, 82) korostaa ryhmätyöskentelytaitojen merkitystä. Hänen
mukaansa toisinaan ryhmän jäsenet ovat kuitenkin tottumattomia
ryhmässä työskentelemiseen. Itselläni ei ole tietoa siitä,
millaiset ryhmätyöskentelytaidot ohjattavallani ryhmällä on
entuudestaan tai siitä, ovatko he aikaisemmin tehneet paljon esim.
ryhmätöitä.
Koen kuitenkin
tärkeäksi, että he tekisivät harjoittelujaksoni aikana
pienimuotoisen, soveltavan ryhmätyön oppimistaan asioista. Ryhmässä
työskentely kehittää mm. Vehviläisen (2014, 75) mainitsemia
keskustelu- ja kuuntelutaitoja, ryhmätyöskentelyn aikana on myös
mahdollisuus jakaa ongelmia ja etsiä niihin yhdessä ratkaisuja.
Tällöin on mahdollisuus myös oppia toisten kokemuksista.
Ryhmätyöskentelyn avulla on mahdollista kehittää myös palautteen
antamisen taitoa. Vehviläisen (2014, 82) mukaan ei ole kuitenkaan
läheskään aina itsestäänselvää, että opiskelijat osaavat
antaa toisilleen oppimista tukevaa, relevanttia ja hyvin jäsenneltyä
palautetta. Hänen mukaansa näitä taitoja voi kuitenkin kehittää
keskustelemisen ja kuuntelemisen avulla. Mielestäni onkin tärkeää
opetusharjoitteluni aikana ennen ryhmätyöskentelyn aloittamista
tutustua ryhmään käyttämällä opetusmenetelmänä mahdollisimman
paljon vuorovaikutteista keskustelua. Vehviläisen (2014, 82) mukaan
tällä tavoin on mahdollista opetella hyväksyvää, reflektoivaa
vuorovaikutusta. Hänen mukaansa tämä mahdollistaa myös saamaan
käsitystä siitä, saako jokainen tilaa keskustelussa, kuunnellaanko
jokaista, onko ryhmäläisillä kiire päästä torjumaan toistensa
aloitteita tai korjata toistensa näkemyksiä vai malttavatko he
kuunnella toisiaan.
Palautteen antamisen
sekä itsearviointitaitojen harjoittelemiseen ja kehittämiseen
ajattelin hyödyntää eräältä
oppimisympäristöharjoittelukäynniltämme saatua mallia. Sovellan
Helena Myllymäen käyttämää toimintatapaa omaan opetukseeni.
Opintojakson lopussa pyydän opiskelijoilta opintojaksosta kokoavaa
itsearviointia ja palautetta. Palautteen he saavat kirjoittaa
koneella omalla ajallaan, siihen ei tarvitse käyttää aikaa
tunnilla. Mielestäni tämä on hyvä, koska tällä tavalla
opiskelijat saavat rauhassa miettiä itsearviointia ja antamaansa
palautetta. Palautteessa opiskelijat voivat miettiä opintojakson
aikana asetettuja tavoitteita ja verrata niitä tämänhetkiseen
osaamiseensa. Palautetta voi kirjoittaa opintojakson aikana tehdyistä
tehtävistä ja siitä, olivatko ne olleet vaikeita ja miten oppilaat
olivat niistä selviytyneet omasta mielestään. Oppilaat voivat myös
miettiä omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan sekä sitä, miten he
voisivat jatkossa kehittää omaa osaamistaan opintojaksolla
käsiteltyihin asioihin liittyen. Lisäksi oppilaat voivat ehdottaa
kehittämisideoita opintojakson suhteen jatkossa. Mielestäni
tällainen on hyvä päätös opintojaksolle, jossa oppilaan on
reflektoitava omaa oppimistaan ja osaamistaan. Myös opettaja saa
arvokasta palautetta miettiessään opintojakson kehittämistä
jatkossa. Vehviläisen (2014, 83) mukaan palautteen antamisen
merkitystä voi korostaa jo opintojakson tavoitteista keskusteltaessa
ja tuoda esille, että palautteen antaminen ja vastaanottaminen on
yksi opintojakson aikana harjoiteltava asia, jota voidaan harjoitella
myös antamalla vertaispalautetta.
Ryhmätöiden
esitykset mahdollistavat myös omalta osaltaan itsearvioinnin
tuomisen mukaan oppimisprosessiin. Oppilaat voivat itse arvioida omaa
esitystään, myös opettaja voi antaa oman arvionsa esityksen
päätyttyä. Jokaisella oppilaalla on myös mahdollisuus antaa oma
arvionsa kuuntelemastaan esityksestä ja kirjoittaa palautteensa
paperilapuille. Palautteessa voidaan kiinnittää huomiota
valmistautumiseen, tavoitteeseen, ajankäyttöön, esityksen
rakenteeseen, ääneen, katsekontaktiin sekä esityksen sisältöön.
Tämä on myös hyvä tapa sitouttaa kuuntelijat kuuntelemaan
esityksiä tarkkaavaisemmin kuin silloin, jos vertaispalautetta ei
anneta.
Vehviläisen (2014)
teos oli erittäin monipuolinen kirja ohjauksesta, ohjaussuhteesta,
ohjausprosessista sekä ohjauksen metodeista ja käytännöistä.
Ryhmässä tapahtuva ohjaaminen oli vain pieni osa-alue kirjan koko
sisällöstä. Koin saavani kirjasta erittäin paljon ohjaamiseen
liittyvää tietoa yleisesti sekä liittyen ohjauksen teorioihin.
Kirja oli monipuolinen myös siitä syystä, että se oli suunnattu
monipuolisesti erilaisille ohjaustoiminnan ammattilaisille ja teosta
voivatkin työssään hyödyntää mm. ammatinvalinnanohjaajat,
opinto- ja uraohjaajat, ohjaavat kouluttajat ja työnohjaajat. Teos
soveltuu oppaaksi myös opettajajille, esimiehille työpaikoilla,
opinnaytetyön ohjaajille sekä niille ammattilaisille, jotka
ohjaavat harjoittelijoita työpaikoilla.
LÄHTEET
Koulutuskeskus Sedu. Opetussuunnitelma. 2015.
Liiketalouden perustutkinto.
Myllymäki, H. 2015. Viestintä. Opetustunti 22.10.2015.
Viitattu 18.1.2016. Seinäjoki.
Vehviläinen, S. 2014. Ohjaustyön opas – yhteistyössä
kohti toimijuutta. Helsinki: Gaudeamus.
Itselleni on tullut vahva näkemys siitä, että ryhmäoppimisessa on voimaa. Omassa opettajaharjoittelussa ohjasin ensin ryhmää ja nyt yksilöä, niin olen saanut näkemyksen ryhmän merkityksestä oppimisesta. Yksilöohjauksessa jää uupumaan tasavertainen, aito, vuorovaikutuksellinen reflektio.
VastaaPoista