Liisa Keltikangas -Järvinen:
Temperamentti-ihmisen yksilöllisyys
Olen aina pitänyt Keltikangas-Järvisen
tavasta kirjoittaa. Hän kirjoittaa asioista mielenkiintoisesti ja
ymmärrettävästi. Tämän takia en voinutkaan ohittaa tätä hänen kirjaansa ja
miettiä sitä kautta, mitä opettajan pitäisi ottaa huomioon opettaessaan
erilaisia ihmisiä. Ihmiset kuitenkin ovat kaikki erilaisia, myös
temperamentiltaan.
Keltikangas-Järvisen kirjassa
temperamentti on määritelty niin, että se on tyypillinen käyttäytymispiirre,
joka erottaa ihmisen muista ihmisistä. Temperamentti on se tyyli, jolla ihminen
toimii, tosin temperamentti ei (valitettavasti) kerro miksi ihminen toimii niin
kuin toimii. Kuvaillessamme ihmistä
toiselle, me hyvin usein kuvailemme juuri ihmisen temperamenttia, emme hänen
arvomaailmaa tai persoonallisuuttaan.
Yksinkertaisimmillaan temperamentti
piirteet voidaan jakaa kolmeen ryhmään. On helppo temperamentti, hitaasti
lämpenevä temperamentti ja vaikea temperamentti.
Helppo temperamentti tarkoittaa, että
lapsi on hyväntuulinen, sopeutuu helposti uusiin tilanteisiin ja paikkoihin.
Nämä lapset hyväksyvät pettymykset melko helposti, sopeutuvat helposti
leikkimään muiden lasten kanssa ja sopeutuvat nopeasti aikuisten, esimerkiksi
opettajan vaatimuksiin.
Hitaasti lämpenevän temperamentin
omaava lapsi taas on vaisu, reagoi negatiivisesti kaikkeen uuteen ja on hidas
sopeutumaan uusiin asioihin, vaikka hänellä olisi moniakin mahdollisuuksia
tutustua asiaan. Lapselle tutustuminen uusiin ihmisiin on vaikeaa ja pienetkin
muutokset ovat vaikeita. Tällaiselle lapselle pitäisi Keltikangas-Järvisen
mukaan antaa aikaa, eikä asettaa vaatimuksia, sopeutumispaineita. Kun lapselle
antaa aikaa, hän alkaa pikkuhiljaa osoittaa mielihyvää, mielenkiintoa ja positiivista
suhtautumista uusiin asioihin.
Vaikean temperamentin omaavan lapsen reaktio
kaikkeen uuteen, kuten uusiin sosiaalisiin suhteisiin ja ihmisiin, on
varautuneisuus, vetäytyminen ja tilanteiden välttäminen. Lapsi haluaa, että
kaikki asiat sujuvat vanhalla rutiinilla ja jos niin ei tapahdu, niin se kyllä
kuuluu ja näkyy. Vaikean temperamentin omaava lapsi reagoi erittäin rajusti ja
negatiivisesti kaikkeen uuteen.
Keltikangas-järvinen kuitenkin muistuttaa,
että kaikki lapset eivät mahdu näihin kolmeen temperamenttiluokkaan, vaan he
sijoittuvat jonnekin näiden välimaastoon. Myös se, miten selkeinä nämä piirteet
esiintyvät, vaihtelee suuresti.
Temperamentin merkityksen ja
vaikutuksen oppilaaseen ymmärtää helpommin, kun miettii erilaisia temperamenttipiirteitä
ja koulun aloitusta. Kouluun tullessa lapsen on sopeuduttava moniin uusiin
asioihin. On uusi ympäristö, luokkatoverit, opettajat, aikuiset, säännöt ja
koulumatka. Koulu on täysin uusi maailma. Se, minkälainen temperamentti lapsella
on, määrää sen, miten hän suhtautuu näihin kaikkiin uusiin muutoksiin. Meneekö
lapsi iloisena mukaan, vetäytyykö hän vai alkaako kapinoida vastaan. Suurelle
osalle lapsista muutos ei ole vaikea ja he voivat keskittää energiansa
oppimiseen, mutta toisilla lapsilla melkein kaikki energia menee sopeutumiseen
ja siihen, että pystyy pitämään jännityksen kurissa, tällöin energiaa ei jää
kovinkaan paljon enää oppimiseen.
Keltikangas-Järvisen kirjassa
kerrotaan miten tutkimuksetkin osoittavat että lapsen temperamentilla ja
koulumenestyksellä on yhteys. Temperamentti on yhteydessä esimerkiksi siihen,
millaista opiskelutyyliä tai opiskelustrategiaa oppiaine vaatii. Suorin yhteys
temperamentilla on koulumenestykseen, kun oppiminen vaatii samanlaisen tehtävän
tekemistä uudelleen ja uudelleen eli toistoa. Tai kun tehtävä vaatii peräänantamattomuutta
ja sitkeyttä miettiä jotakin tehtävää niin kauan että se ratkeaa eli tarvitaan
kärsivällisyyttä. Nämä ominaisuudet korostuvat esimerkiksi matematiikassa.
Keltikangas-Järvinen kuitenkin muistuttaa, että vaikka temperamentilla on vaikutusta
koulumenestykseen, ei siitä voida tehdä suoraa johtopäätöstä. Lapset vain ovat erilaisia,
jotka reagoivat eri tavalla ympäristöön ja saman opettajan antamaan opetukseen.
Opettajat ja heidän opettamistapansa
ovat erilaisia ja lapset reagoivat siihen omalla tavallaan. Tämän lisäksi on
myös opettajan opetustavan huomattu vaihtelevan sen mukaan, millainen temperamentti
lapsella on.
Keltikangas-Järvisen mukaan oppilaan
temperamentti vaikuttaa siihen, millaista opetusta opettaja katsoo oppilaan
tarvitsevan, selviääkö tehtävistä itsenäisesti vai täytyykö tätä ohjata koko
ajan. Sillä on vaikutusta myös siihen, kuinka paljon vuorovaikutusta on opettajan
ja oppilaan välillä ja minkä laatuista tämä vuorovaikutus on. Laadulla tarkoitetaan
sitä, että onko vuorovaikutus vain ohjeiden ja määräysten antamista vai palautetta
lapsen omasta toiminnasta.
Temperamentti vaikuttaa myös siihen,
minkälaisia neuvoja ja ohjeita opettaja antaa. Ovatko neuvot yksiselitteisiä ja
lyhyitä vai monitulkintaisia ja -mutkaisia. Myös se, millaisen päätöksenteko-
ja toimintamallin opettaja valitsee kyseisen oppilaan kohdalla, on seurausta
oppilaan temperamentista.
Opettajalla on yleisen ihmiskuvan
lisäksi myös ”oppilaskuva”, kuva siitä millainen oppilaan tulisi olla.
Millainen käytös on opettajan mielestä koulussa hyväksyttävää ja odotettua,
millaista lasta on helppo opettaa. On osoitettu, että temperamentilla on tässä
tärkeä tekijä. Opettajan hyväksyttävän toiminnon ja ei-hyväksyttävän toiminnon
määritelmä koostuu pitkälle juuri temperamenttipiirteistä.
Tämän kirjan luettuna, en päässyt
eroon ajatuksesta, että mistähän löytyisi mahdollisimman suuri peitto, jonka alle
käpertyä ja alkaa nukkua talviunta. Tieto
lisää tuskaa. Toisaalta tieto tuo myös ahaa-elämyksiä, ymmärrystä lasta
kohtaan.
Huolimatta myös siitä, että kirjassa
puhuttiin temperamentista vain lasten kannalta, pätevät nämä sama asiat myös
aikuisiin. Tosin aikuinen on toivottavasti oppinut hillitsemään itseään sen
verran, että vaikean temperamentin omaavan ihmisen ei enää tarvitse vetää itku-potku
raivaria, kun tulee uusi asia vastaan.
Keltikangas-Järvinen, L. 2004. Temperamentti- ihmisen yksilöllisyys. WSOY:Juva
Keltikangas-Järvinen, L. 2004. Temperamentti- ihmisen yksilöllisyys. WSOY:Juva
Olipa mielenkiintoista...Herätti myös minussa paljon ajatuksia; nyt ei puhuttu persoonasta, persoonallisuudesta vaan temperamentistä. Onkohan tämä temperamentti osa persoonaa vai synonyymi persoonalle? Voiko temperamentiin vaikuttaa eli voiko vaikean temperamentin omaava lapsi saada opetuksen keinoin ohjattua helpoksi temperamentiksi? Ja näyttäytyykö temperamentti eri tavalla eri tilanteissa? Omasta kokemuksestani voin sanoa, että ihminen suhtutuu eri opetustilanteissa eri tavoin riipuen esim. opetettavan asian kiinnostavuudesta.
VastaaPoista