Ohjaavaksi
opettajaksi vartaisryhmämentoroinnin avulla
Lähdin pohtimaan OK2:n yhtä ydinkysymystä: Miten opettaja tunnistaa erilaisiin oppimistilanteisiin ja omaan
persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää
niitä? vertaisryhmämentoroinnin kautta. Etsin Heikkisen, Jokisen, Markkasen
sekä Tynjälän Osaaminen jakoon kirjasta asiasta lisää tietoa. Heidän teoksensa kertoo
vertaisryhmämentoroinnista eli vermestä.
Vermen avulla tuetaan työssä oppimista ja hyvinvointia. Kun ymmärrys
opettajan työstä lisääntyy, auttaa se toimimaan uusissa tilanteissa ja
kehittämään uudenlaisia ratkaisuja. Lähdin kirjasta
poimimaan niitä asioita, jotka auttavat meitä opettajaopiskelijoita olemaan vertaisarvioija
toisillemme ohjaus ja opetusharjoitteluissa sekä millaisen mahdollisuuden verme
tarjoaa opettajaa alkutaipaleella olleessaan. Teoksen
mukaan vermen vahvuus perustuu havaintoon, että ammatillisessa osaamisessa
suurin osa on niin sanottua hiljaista tietoa. Taitavienkin osaajien on joskus
vaikea pukea sanoiksi, mitä he oikeastaan tekevät ja mihin heidän osaamisensa
perustuu. Verme perustuu tämän sanattoman tiedon yhteiseen tutkimiseen.
Verme on reflektiivinen täydennyskoulutus joka toimii opettajien
ammatillisen kehittymisen elinikäisenä jatkumona; kollegiaalisena, nonformaalisena
ja dialogisena oppimisena. Verme perustuu työskentelyyn pienryhmissä, joissa
jaetaan kokemusta ja osaamista, mutta myös työssä koettuja ongelmia ja haasteita.
Mentori ohjaa, tukee ja auttaa mentoroitavaa ammatilliseen kehitykseen liittyvissä
kysymyksissä. Mentorit pystyvät tarkastelemaan opetustasi etäältä ja pysytvät
antamaan kokemuksensa kautta vinkkejä ja vaihtoehtoja toimintatavoille ja esim.
hyväksi koettuja erilaisia oppimistilanteisiin suhtautumistapoja. Mentorit pystyvät
luomaan mentoroivasta kuvan hänen persoonastaan ja osaavat ohjata
mentoroitavaan ottamaan siitä kaiken irti ja tarvittaessa kehittämään sitä
opetuksessa.
Mentorointi
Voimme kuvitella itsemme
mentoreiksi mennessämme antamaan vertaisarviointia toisillemme
opetusharjoittelutilanteissa. Paras vertaisarvioija on kuitenkin ehkä
opetusharjoittelumme arvioiva opettajamme, joka on tehnyt opettajan työtä jo
pitkään ja verme on hänelle entuudestaan tuttua. Kirjan luettunai voin
todeta, että vermen avulla mentoroitavat saavat tukea mentoroijilta
ammatilliseen kasvuun, aikaa pysähtyä ja aikaa keskustelulle itselle tärkeistä
ammatillisista asioista. Kirjassa olevien esimerkkien ja kokemusten jaossa
koettiin, että tärkeää vertaismentoroinnissa on ryhmädynamiikan luominen tai
sen tukeminen, vuorovaikutuksen avoimuus ja tasa-arvoisuus. Vermessä olevat kokivat vertaisuuden ja
tasaarvoisuuden tärkeänä. Toiminta selvästi lisäsi yhteenkuuluvaisuuden
tunnetta. Vertaismentorointi puolustaa paikkaansa henkilöstön kehittämisen
välineenä. Osaamisen kehittämisen tulee olla strategialähtöistä, suunnitelmallista
ja johdonmukaista. Työyhteisö ei ole hyvinvoiva, jollei sitä kehitetä. Yhteistyön ja kollegojen tuen avulla jaksaa
paremmin ja huomaa osaavansa enemmän kuin tietääkään.
Dialogisuus
ja konstruktivismi
Vermessä oleellista on hyvä dialoginen suhde. Aidossa dialogissa myös
mentori oppii keskustelussaan mentoroitavan kanssa. Dialogisessa suhteessa kukaan
ei omista toistaan parempaa tai pätevämpää näkökulmaa todellisuuteen, vaan molemmat
myöntävät käsitystensä keskeneräisyyden ja ehdotusluontoisuuden. Dialogi kunnioittaa toisen ihmisen autonomiaa ja
persoonaa, molemmilla on oikeus olla oma itsensä. Ihmisen kasvu mahdollistuu
juuri dialogissa, yhdessä toisen kanssa, kasvattajan tai ohjaajan, myös muiden
tukemana. Dialogissa oleminen sisältää kaksi ehtoa: 1. olemisen avoimessa yhteydessä
toiseen ja 2. olemisen kokonaisena ihmisenä, omana itsenään. Kirjan mukaan
ammatillinen kasvu perustuu keskeisesti yksilön ja hänen toimintaympäristön
vuorovaikutukseen. Yksilöt oppivat ja kehittyvät ensi sijassa
vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Vuorovaikutus tarjoaa mahdollisuuden intentionaalisen
uuden tiedon ja palautteen hankkimiseen. Sen lisäksi ihmisten välisessä kanssakäymisessä
yksilöt havaitsevat ilman varsinaista pyrkimystä epäsäännöllisyyksiäja
epäselvyyksiä suhteessa omaan ymmärrykseen ja käyttöteorioihin.
Konstruktivistisesta näkökulmasta mentorointi on vastavuoroista ajatusten
vaihtoa ja tiedon yhteistä rakentamista, jossa molemmat osapuolet oppivat.
Mentoroinnin vuorovaikutussuhteen ytimessä ovat osapuolten välinen luottamus,
arvostus, avoimuus ja tasa-arvo. Oppimista pidetään yhteisenä tiedon
rakentamisena, jossa jokainen ihminen rakentaa omaa tietoaan ja osaamistaan
aikaisemmin kokemansa ja oppimansa perustalle ja jonka kautta ajatukset,
käsitykset ja toimintatavat muuttuvat ja kehittyvät.
Miksi
vertaismentorointi on tärkeää?
Se, että jokin muu (mentori) sanoo/huomaa mikä sopii juuri sinun persoonallesi
parhaiten opetusmenetelmänä ja tuo sen sinun tietoisuuteesi avaa
opetusharjoittelijalle tai uudelle opettajalle uusia näkökulmia ja tulevia
käytänteitä. Kaikille ei sovi samanlainen muotti opetuksessa. Vertaisarvioinnin
avulla jokainen voi saada sellaista tietoa omasta opettajuudestaan jota ei
tiennyt olevan olemassakaan ja näin pystyy joko korjaamaan tai kehittämään tätä
taitoa. Se mihin vermellä tähdätään on oman opettajuuden reflektointi. Yksilö
pystyy reflektion avulla paitsi ymmärtämään myös rekonstruoimaan ja uudistamaan
käsityksiään sekä muuttamaan toimintatapojaan. Reflektio auttaa yksilöä
korjaamaan vääristymiä omissa uskomuksissaan ja virheitä ongelmanratkaisuissaan.
Siten reflektointi auttaa löytämään ilmiöstä uusia ulottuvuuksia, joita ei ole
ennemmin huomattu. Reflektiivinen tutkiminen ja työote merkitsevät käytännössä ihmettelyä,
pysähtymistä, kohtaamista ja uudelleen orientoitumista. Ihmettelyn teho on
arvaamaton. Käymällä kriittisesti reflektoiden läpi kokemuksiaan ja
tiedostamalla niitä uudella tasolla, voi oppia löytämään vaihtoehtoisia, mielekkäitä
uusia ratkaisumalleja. Reflektointi yleisesti mielletään dynaamiseksi toimintatavaksi.
Asioiden reflektoiminen mahdollistaa luopumisen sekä rutiininomaisesta että
auktoriteettiuskoisesta toiminnasta. Niiden tilalle tulevat ihmisen omat
käsitykset ja uskomukset, jotka syntyvät tarjotun informaation prosessoinnin ja
oman aktiivisen ja huolellisen harkinnan tuloksena. Vertaismentoroinnissa
voidaan käyttää ryhmän antamaa apua itsereflektointiin. Se saattaa johtaa
tiedostamien asioiden alkulähteille, jolloin on mahdollista päästä paremmalle
itseymmärryksen tasolle. Opetusharjoittelun ja verme-ryhmän liittyvän
mentoroinnin tavoitteena on edistää opetusharjoittelijan eli mentoroitavan uralla
etenemistä ja onnistumista tulevassa työelämässä sekä ammatillista kasvua.
Kirjassa esitettyjen esimerkkien kautta voi havaita, että mentorointiryhmiin
osallistuvat halusivat kuulla opettajuuden lisäksi kollegoiden arkipäiväisistä
ongelmista että näiden ratkaisuista. Kollegoiden tapaaminen tapahtuu usein
kahvi- tai lounaspöydässä, jolloin saatetaan vaihtaa näkemyksiä akuuteista
asioista spontaanisti, mutta aika estää laajempien yhteistyöverkostojen
syntymisen ja asioiden syvällisen prosessoinnin yhdessä. Vertaismentorointitapaamiset
antoivat tähän aikaa, aikaa joka on varattu vaan tälle asialle.
Vertaismentorointiryhmien tapaamisissa ja meidän
vertaisarvointilomakkeiden täyttämisen lisäksi voisi hyödyntää eri menetelmiä, jotta
keskustelu ja palautelappu eivät olisi ainoat tavat saada oppia ja palautetta.
Tärkeää on kuitenkin huomioida, että menetelmät eivät ole pääosassa tapaamista
ja arvioinnissa vaan tukevat asian käsittelyä ja että opetusharjoittelija
hyötyy siitä jatkossa. Erilaisten menetelmien käyttö vaatii mentorilta
rohkeutta ja kokeilunhalua.
Opettajan työssä tarvitaan osaamisen lisäksi tietämystä, joka liittyy esimerkiksi
toimintaympäristöön kuten yhteistyöhön liittyvää osaamista. Huomattava osa
tästä osaamista on niin sanottua hiljaista tietoa, jota ei ole helppo ilmasta sanallisesti.
Hiljaisen tiedon oppiminen onkin vermessä todella oleellista.
Osaaminen jakoon-
kirjassa käsiteltiin monipuolisesti vermen käytänteitä sekä teoreettisia
perusteita. Kirjan tekijät ovat Osaava Verme -verkostoon kuuluvia
opettajankoulutuksen ja tutkimuksen asiantuntijoita. Kirjan esimerkit ja kertomukset
havainnollistivat käsiteltäviä asioita. Vermen avulla uusi opettaja saa
ammennettua kokemusperäistä ”hiljaista tietoa” kokeneemmilta kollegoilta,
samalla myös kokeneemmat opettajat saavat uusia näkökulmia omaan työhönsä. Teos
toimii mentoroinnin käsikirjana ja innostaa vahvistamaan osaamista yhdessä
muiden kanssa. Se on suunnattu opettajille, opettajaksi opiskeleville,
opettajankouluttajille, rehtoreille, opetushallinnon asiantuntijoille ja muille
opetusalalla työskenteleville. Erityisesti siitä on hyötyä meille uusille –
tuleville ohjaaville opettajille.
Lähde:
Heikkinen,
H.L.T., Jokinen, H., Markkanen, I. & Tynjälä, P. (toim.) 2012. Osaaminen
jakoon. Vertaisryhmämentorointi opetusalalla. Juva: PS-kustannus.
Miia Karhu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti