Minkälaisia
mahdollisuuksia tieto- ja viestintätekniikka tarjoaa opettajalle? Oppimisympäristönä verkko-ohjaus.
Luin
Juha T. Hakalan ja Kari Kiviniemen vuonna 2013 Jyväskylän
yliopistolle toimittaman kirjan ”Vuorovaikutuksen jännitteitä ja
oppimisen säröjä – aikuispedagogiikan haasteiden äärellä”.
Kirja koostuu alan asiantuntijoiden kirjoittamista artikkeleista.
Minua puhuttelivat eniten verkko-oppimiseen sekä muihin tieto- ja
viestintätekniikan haasteisiin keskittyneet artikkelit. Otin oheen
myös toisen kirjan. Se on ”Verkko-ohjauksen käsikirja”, jonka
on kirjoittanut Hanne Koli vuonna 2008. Kirjassa Kolu käsittelee
verkko-oppimisprosessia ja sen ohjausta. Alun perin hankin kirjan
vain tueksi omaan työhöni, mutta huomasin sen teeman sopivan myös
tähän blogikirjoitukseen.
Nopeasti
muuttuvassa yhteiskunnassamme mukana pysyminen edellyttää
elinikäistä oppimista. Kaupungistuminen ja nopea teknologinen
kehitys ovat erityinen haaste etenkin vanhempien aikuisikäluokkien
oppimiselle. Elinikäisen oppimisen yleisimpänä tavoitteena
voidaankin nähdä tarve luoda valmiuksia kyvyille sopeutua
jatkuvasti uusiutuvan teknologian mukanaan tuomiin haasteisiin. Uusi
teknologia tuo mukaan paisi haasteita, myös mahdollisuuksia. Yhtenä
oppimista ja opetusta kehittävänä vaihtoehtona on kiinnitetty
huomiota uuden teknologian tarjoamiin mahdollisuuksiin luoda
oppimisympäristöjä. Opetusteknologian kehittämiseen on liittynyt
vahva usko teknologian mahdollisuuksiin oppimisen tukena. Vaikka
teknologia on muuttunut nopeasti, ovat tunnetun oppimisen
perusmekanismit kuitenkin pysyneet ennallaan. (Hakala &
Kiviniemi, 2013, 13, 87.)
Tietotekniikan
opetuskäytön myötä on virinnyt tasa-arvokeskustelu. Teknologian
käyttöön on liitetty suuresti eriarvoisuuden käsite, mutta
toisaalta se voidaan nähdä myös tasa-arvoa lisäävänä tekijänä.
Internet on nykylapsille ja -nuorille luonnollinen oppimisympäristö.
Yhteiskunnan tulisikin taata kaikille tasa-arvo päästä
internettiin ja sen tuomiin oppimisympäristöihin edes kouluissa.
Oppiminen ei ole enää vain formaalien oppimisympäristöjen
yksinoikeus vaan monia asioita voidaan oppia internetin ja erilaisten
verkko-oppimisympäristöjen avulla. Oppilaitosten resurssit hankkia
laitteita ja välineitä ovat vaihtelevia. Tulisikin pohtia, miten
oppilaiden omien henkilökohtaisten laitteiden käyttöä
opetustarkoitukseen voitaisiin tehostaa? (Hakala & Kiviniemi,
2013, 93.)
Mitä
sitten on verkko-ohjaus? Hanne Koli kertoo kirjassaan, että
verkko-ohjauksella tarkoitetaan erilaisissa verkkoympäristöissä
tapahtuvaa tavoitteellista oppimisprosessin, opiskelun, oppimisen ja
osaamisen kehittymisen ohjausta. Verkko-ohjaus on erilaisia
työtapoja, menetelmiä ja käytänteitä, joiden valintaan
vaikuttavat muun muassa ohjaukseen varatut resurssit, suunnittelun
oppimisprosessin idea ja pedagoginen tarkoituksenmukaisuus.
Verkko-ohjauksen tarkoituksena voi olla oppijan aktivointi
työskentelemään, oppimaan tavoitteellisesti ja kehittämään omia
metakognitiivisia taitojaan sekä ohjaamaan ja säätelemään omaa
oppimistaan ja kehittämään tietoisesti oppimisen taitojaan. (Koli,
2008, 15-17.)
Opettajan
rooli verkko-ohjauksessa on nimenomaan ohjata opiskelijaa. Opettajan
suunnittelma ja eri muodoissa oleva tieto ohjaa opiskelijaa ja
opiskelija toimii verkossa sen varassa. Tieto voi olla ohjeita,
valmennusta, opetusta, oppimistehtäviä, palautetta, kaavioita,
äänitteitä, kuvia, videoita, oppimisprosessin kokonaisuuden
hahmottamista visuaalisesti tai vaikka tekstien avulla. Ohjaava tieto
on opettajan läsnäoloa, ääntä ja puhetta opiskelijalle. Tukea
voi saada myös toisilta opiskelijoilta tai toisilta ohjaajilta.
(Koli, 2008, 21.)
Ennen
verkko-ohjauksen aloittamista olisi syytä pohtia kurssin
toiminta-ohjeet, aikataulutus, palautteenanto, ohjausresurssit. Mitä
paremmin ohjaus voidaan suunnitella, sitä helpommin opiskelijat
voivat opiskella ja ohjaajan ohjaustyö ei mene epäselvien asioiden
ratkomiseen. Tärkeää on myös pohtia, mitä on tarkoitus ohjata?
Pyritäänkö verkko-ohjauksella sisältöjen, prosessien vai kentien
työskentelyn ohjaamiseen? Opettaja voi ohjata oppimistehtävien
asettelulla, erilaisilla valitsemillaan työtavoilla, ohjeilla,
ohjemateriaalilla tai vaikkapa ohjausdialogissa. Koli korostaa, että
verkko-oppimisympäristöön valituilla aineistoilla on merkittävä
rooli oppimisen ja osaamisen kehittymisen kannalta, koska ne ohjaavat
oppijoiden ajattelua ja toimintaa. (Koli, 2008, 78, 96, 105.)
Oleellista
on myös päättää prosessi. Tällä tarkoitetaan sitä, että
virallisen oppimis- ja opiskeluprosessin päättymisestä ilmoitetaan
opiskelijoille esim. viestillä. Kaikki opiskelijat eivät
välttämättä etene verkko-oppimisprosessissa samaan tahtiin.
Prosessin päättäminen on tärkeää, koska silloin kerrotaan
opiskelijoille tuloksista, ja siitä miten prosessi on toiminut sekä
tiedotetaan verkko-oppimisympäristön sulkeutumisesta. (Koli, 2008,
137.)
Pirita
Nurmi
Lähteet:
Toim.
Juha T. Hakala & Kari Kiviniemi, Vuorovaikutuksen jännitteitä
ja oppimisen säröjä – aikuispedagogiikan haasteiden äärellä,
Jyväskylän yliopisto 2013
Hanne
Koli, Verkko-ohjauksen käsikirja, Finn Lectura, 2008
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti