Luin
kirjan "Elävä peilisali - aikuista pedagogiikka oppimassa".
Kirjan ovat toimittaneet vuonna 2009 Timo Laine ja Anita Malinen.
Kirja kertoo aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot
-opintokokonaisuuden toteutuksesta Jyväskylän yliopistossa.
Opintojen keskeisin tavoite oli mielestäni totunnaisten ja tuttujen
pedagogisten ajattelu- ja toimintatapojen muutos tai
uudelleenarviointi. Keskeisessä roolissa ovat myös hermeneuttinen
kehä, dialogisuus ja jatkuva reflektointi.
Valitsin
näkökulmakseni OK2-jakson keskeisistä kysymyksistä sen, miten
opettaja voi ottaa huomioon opiskelijoiden yksilölliset lähtökohdat
opiskeluun. Mielestäni tämä näkökulma tukee myös omaa
opettajaharjoitteluani, jonka suoritan senioriopiskelijoiden parissa.
Heidän lähtökohtansa ja tarpeensa opiskeluun ovat moninaiset.
Iältään
opiskelijani voisivat olla isovanhempiani tai ainakin vanhempiani. He
ovat syntyneet pääsääntöisesti 1925-1945 luvuilla. He ovat
eläneet kovin erilaisen elämän kuin minä, koska he edustavat
sodanjälkeisen jälleenrakentamisen ja nousun sukupolvea. Heillä on
usein jonkinlainen muistikuva tai kokemus sodasta, pulasta ja
puutteesta. Jos kokemus ei ole henkilökohtainen, se rakentuu
lapsuuden muistojen tai omien vanhempien kertomien kokemusten
ympärille. Heillä ei välttämättä ole ollut mahdollisuutta käydä
kouluja tai opiskella, vaikka se olisikin ollut oma toive. Olen
työssäni opettajana kuullut monenlaisia elämäntarinoita
senioriopiskelijoiltani. Usein niissä korostuu perhe ja työ, mutta
näkökulma on erilainen kuin omalla sukupolvellani.
Tony
Dunderfelt mainitsee kirjassaan ”Elämänkaaripsykologia”, että
nykyajattelun mukaan 60-vuotias ei ole vanhus. Suomalaisten elinikä
on pidentynyt ja hyvä terveydenhuolto on edesauttanut sitä.
Dunderfelt esittelee kirjassaan tilastoja, joiden mukaan vuonna 2030
noin joka neljäs ihminen Suomessa on yli 65-vuotias. Yli 80-vuotiaat
ovat useissa maissa nopeimmin kasvava väestöryhmä. Eläkeläisistä
ja ikääntyneistä tulee siis yhä merkittävämpi ryhmä.
Mielestäni heidän aktiivisuutensa tulisi huomioida paremmin
yhteiskunnassa ja tarjota heille enemmän palveluita kulutettaviksi.
Dunderfelt
tuo esiin senioreiden elämänintoa.”Nykyään puhutaan
kolmannesta ikäpolvesta. Sillä tarkoitetaan virkeiden
seniori-ikäisten sukupolvea, joka on vahvasti elämässä kiinni,
matkustelee, opiskelee ja on vuorovaikutuksessa
muiden kanssa. On ehdotettu, että tämän kolmannen iän jatkoksi
tarvitaan nimitys neljäs sukupolvi hyvin vanhoille ja
toimintakyvyiltään heikentyneille ihmisille.” (Dunderfelt
Tony, 2011, 204.)
Miten
sitten minä voisin omassa työssäni senioreiden opettajana ottaa
paremmin heidän erilaiset lähtökohtansa huomioon? Elävä
peilisali -kirjassa korostettiin yksilöiden tiedon eri lähteitä:
”Jokaisella oppimistilanteeseen tulevalla ihmisellä on
elämänhistoria – ja hänen taustansa vaikuttaa oppimiseen.
Kokonaisvaltainen oppimisen ymmärtäminen edellyttää, että oppija
asetetaan elämänsä kokonaiskehyksiin. Sen avulla löydämme
erilaisia oppimisen reittejä ja muotoja.” (Laine &
Malinen, 2009, 111.)
Kirjassa
mainitaan myös kasvatuksen merkitys yksilön uskomusmaailman
muotoutumiseen. Omilla opiskelijoillani korostuu elämänhistoria ja
taustat oppimisessa. Itse pidän tärkeänä sitä, että olen
perehtynyt aikaisempiin vuosikymmeniin paitsi historiallisten
tapahtumien kautta, myös sen sosiaaliseen ja yhteiskunnalliseen
rakenteeseen. Se auttaa minua ymmärtämään opiskelijoitteni
lähtökohtia. Esimerkiksi pelkästään opetus ja koulukulttuuri on
ollut kovin erilainen heidän lapsuudessaan kuin omassani.
”Kokemuksen
ei-kielelliset, elämykselliset ja arvotunteelliset merkitykset,
jotka perustuvat aistihavaintoihin ja kehollisuuteen, vaikuttavat
syvällisesti siihen, kuinka tutuksi ja merkitykselliseksi muodostuu
oma suhteemme koettavaan asiaan. Kokemus vaikuttaa pelkkää
kielellistä määrittelyä syvemmin. Kokemuksessa elämän rikkaus,
erilaisuus ja moninaisuus ovat kaikkinensa läsnä, toisin kuin
ilmiön kielellisessä haltuunotossa ja lokeroinnissa, jossa vain
kuvataan kokemusta.” (Laine & Malinen, 2009, 114-115.)
Opimme
tietoa toisiltamme. Luemme, selaamme internettiä, katsomme
televisiota, kuuntelemme radioa ja vastaanotamme valmista tietoa.
Media tarjoaa meille tiedon niin sanotusti valmiissa paketissa.
Hahmotamme maailmaa myös omien kokemusten kautta. Tässä kohdin
nostaisin esille myös aikaisemmat kokemukset opettavasta aiheesta.
Törmään usein siihen, että oppilaani aiemmat kokemukset ovat
kovin negatiivisia. Silloin pyrin juurikin kokemuksellisuuden kautta
korjaamaan aiempia negativiisia kokemuksia. Haluan, että oppilas saa
onnistumisen tunteen.
Elävä
peilisali -kirjassa tuotiin esiin myös dialogisuutta. Koen sen itse
myös tärkeäksi omassa työssäni. Opettajalla on erittäin suuri
merkitys ryhmän ilmapiirin rakentamisessa. Hän voi helposti
tahtomattaankin estää dialogisen ilmapiirin syntymisen. Kirjan
mukaan suora opettaminen estää tai katkaisee opiskelijoiden
yhteisen ajattelun. Sen sijaan suositeltavaa olisi esittää enemmin
kysymyksiä, kuin tarjota valmiita vastauksia. Dialogisuuteen
pyrkivän opettajan tulisi enemmin siirtyä taka-alalle ja antaa tila
opiskelijoiden puheelle. Pidän itsekin dialogisuutta tärkeänä,
koska se luo kokemuksia.
Nostan
vielä kohdan Dunderfeltin ”Elämänkaaripsykologiasta”: ”Vaikka
siis fyysinen kunto voi olla heikko ja sosiaalinen toiminta
estynyttä, voidaan tältä tieteelliseltä pohjalta ajatella, että
yksilön kokemus voi olla suotuisa tai jopa erinomainen…. Näin
tulee ymmärrettäväksi, että ikääntyvällä voi olla
henkilökohtainen kokemus elämän merkityksellisyydestä ja että
hänessä voi vielä syntyä uusia voimavaroja.” (Dunderfelt,
2011, 205.)
Lähteet:
Toim. Timo Laine ja
Anita Malinen, Elävä peilisali – aikuista pedagogiikkaa oppimassa
Tony Dunderfelt,
Elämänkaaripsykologia
~~~~~~~~~~
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti