Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
Yksilöllisyys on sallittu – moninaisuus voimaksi työpaikalla
on Annaliisa Colllianderin, Isto Ruoppilan ja Leena-Kaisa Härkösen vuonna 2009 toimitettu
teos, jossa kuvataan erilaisia oppimisen mahdollisuuksia ja annetaan jo
kokeiltuja välineitä ristiriitojen tulokselliseen käsittelyyn. Moninaisuutta voimana käytettävässä
työyhteisössä voidaan hyvin ja saadaan tuloksia aikaan. Moninaisuus ei normita
toista normaalimmaksi tai arvokkaammaksi kuin toinen, vaan tuo esiin ihmisten
kirjon toisiinsa nähden tasaveroisina.
Teoksen mukaan moninaisuuden oppiminen työyhteisöissä
haastaa niin enemmistöihin kuin vähemmistöihinkin kuuluvat yksilöt oppimaan
itsensä ja toisten kunnioitusta ja arvostusta sekä organisaatiot kehittämään
toimintaansa moninaisuutta arvostavaksi. Työhyvinvointi ja työn tuottavuus
edellyttävät hyvää ja sujuvaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä niin esimies-alais-suhteissa
kuin työntekijöiden keskinäissuhteissa. Jatkuva valppauden ja kontrollin tarve
osoittaa selvääkin selvemmin, että tällainen kääntyy aina itseään vastaan
esimerkiksi työyhteisöissä. Se on pikimmiten samuuden vastustamista ja jopa
kieltämistä kuin luottamista yksilön erillisyyteen. Voidakseen jäsentyä ja
sosiaalistua myönteisesti moninaiseen työyhteisöön yksilön on löydettävä rajat
oman itsenäisyytensä ja erillisyytensä suojaksi ja samalla pystyttävä pitämään
yhteyttä toisiin ja pysymään vuorovaikutuksessa heidän kanssaan. Tämä on hyvän
yhteistyön perusta ja edellyttää niin yksilöltä kuin organisaatiolta kykyä
luottaa ja luottamuksen näkyväksi tekemistä. Luottamus mahdollistaa riskien
ottamisen sekä lisää kommunikaatiota ja työyhteisön tehokkuutta ja tuloksellisuutta.
(Colliander, Ruoppila & Härkönen
2009, 15, 23.)
Tasa-arvoinen ja oikeudenmukainen kohtelu on moninaisuuden
ymmärtämistä ja hyväksymistä. Tasa-arvo mielletään myös erilaisuuden ja moninaisuuden
havaitsemiseksi, kohtaamiseksi, ymmärtämiseksi, suvaitsemiseksi ja
kunnioittamiseksi. Kirjassa puhuttiin moninaisuusosaamisesta eli sen ydinkohta
on toisen yksilön erilaisuuden kohtaaminen: yksilö kohdataan ajattelevana,
tuntevana ja tahtovana toimijana. Myös työssäoppijoilla on erityinen oppimiskokemus
kun he tulevat oppimaan työpaikoille käytännön työtä. Käytännössä tutustuminen
erilaisiin organisaatioihin ei ole aina niin helppoa. Tasa-arvo ja moninaisuus
ovat teoriassa meillä suomalaisessa yhteiskunnassa hyväksyttyjä arvoja, mutta
ne eivät välttämättä ole jakautuneet käytännön arvoiksi. On helppo tuumata mitä
pitäisi tehdä mutta sen toteuttaminen on aivan eri asia. (Colliander ym. 2009, 67.)
Avoin vuorovaikutusilmapiiri ja sitä kautta tiedon antaminen
ja sen vastaan ottaminen ovat moninaisuusosaamisen ja moninaisuusjohtamisen peruselementtejä
ja kuvastavat toisen osapuolen arvostamista ja kunnioittamista. Moninainen
työyhteisö on otollinen erilaisten esimerkiksi eri-ikäisten, eritaustaisten, ja
erilaisissa elämäntilanteissa olevien ihmisten tarpeiden, ajattelu ja toimintatapojen
ja mielipiteiden ristiriidoille. Eriävien mielipiteiden ja näkemysten
esilletuominen voi parhaimmillaan rikastuttaa työyhteisöjien ratkaisuja. Aktiivinen
keskustelu työpaikan ristiriitatilanteissa, mielipide-eroista ja epäonnistumisista
sekä pyrkimys oppia niistä ovat kehittyvän ja tehokkaan työyhteisön tunnusmerkkejä
ja sama pätee erilaisiin opiskeluryhmiin, jokainen ryhmä on erilainen. Kahta
samanlaista ryhmää tai työyhteisöä ei ole. Melko yleinen ongelma on työyhteisöjen
ilmapiiriongelman puhumattomuus ja palautteen saamisen vähäisyys. Avoimuuden
puute johtaa automaattisesi selän takana puhumiseen ja kuppikuntien
muodostamiseen. Näiden liittoutuminen purkaminen ja työyhteisön ilmapiirin
parantaminen ovat huomattavasti pitkäaikaisempaa kuin asian käsittely heti sen
tapahduttua. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa suuntaa ajatukset ja tunteet
siihen toivottuun tilanteeseen, kun ongelma on jo ratkaistu. Rakentava ja ratkaisukeskeinen,
asiallinen toiminta ristiriita ja ongelmatilanteissa vaatii kykyä hyväksyä erilaisia
mielipiteitä, kokemustaustoja, toimintatapoja ja persoonia. Tämä on helppoa kun
itse tiedostaa omia toimintatapojaan ja ajatusmallejaan. Itsetuntemus ja aito
itsearvostusluovat perustan kaikkien muidenkin ihmisten arvostamiselle.
(Colliander ym. 231,255-256.)
Teoksen keskeisiä käsitteitä olivat moninaisuusosaaminen ja –
johtaminen. Moninaisuusosaaminen tarkoittaa työyhteisön taitavuutta arvostaa ja
hyödyntää omaa moninaisuuttaan. Tämä tietotaito on myös suoraan yhdistettävissä
opetukseen ja opiskelijaryhmiin. Yhteisö saa siis voimaa moninaisuudestaan. Oppimalla
havaitsemaan - hyväksymään - antamaan tilaa – arvostamaan - hyödyntämään
ihmisten erilaisuutta synnytetään työryhmässä luottamusta, yhteisöllisyyttä ja
sitoutumista yhteisiin tavoitteisiin sekä motivaatiota ja innostusta yhteisten
tavoitteiden hyväksi.
Teoksessa pohdittiin osallistavaa pedagogiikkaa hyvin
laajasti ja tiedon pystyy rakentamaan omaan työyhteisöön sekä ammatillisena
opettajana. Suomessa on myös vuosia käyty keskustelua osallistavasta
pedagogiikasta ja edelleen osallistavan pedagogiikan käytännöt ovat epäselviä
ja hyvin monin eri tavoin ymmärretyt. Itse miellän osallistavan pedagogiikan
opetukseen, jossa painottuvat yhteisöllisyys, vastavuoroinen oppiminen, holistinen
ihmiskäsitys, mikä lähtee ajatuksesta, että ihmisen tarpeisiin, elämään ja
vaikeuksiin on aina olemassa monta tarkastelunäkökulmaa. Osallistavassa
pedagogiikassa on tärkeää opiskelijoiden ja opettajan sitoutuminen. On tärkeää
ottaa opetuksessa riskejä ja haastaa itseä sekä opiskelijoita erilaisiin
prosesseihin. Joustavuus kannustavat opiskelijoita yksilöllisille oppimispoluille,
erityisesti haastavat ja innostavat opiskelijoita menemään omalle
epämukavuusalueelle. Paljon puhuttu reflektio on iso kehittymisen voimavara opetuksessa.
Itselläni entisestään vahvistui näkemys osallistavasta pedagogiikasta miten se
nähdään perinteisiä opetuksen ja oppimisen käsityksiä kritisoitavina. Oppija on
keskiössä ja osallistava pedagogiikka vahvistaa opiskelijan aktiivisuutta,
erityisesti tiedonhankintataitoja, ongelmanratkaisukykyä sekä ajattelua ja
itseilmaisua. Osallistava pedagogiikka synnyttää erityisiä oivalluksia ja kokemuksia
opiskelijoille.
Lähde: Colliander, A., Ruoppila, I. & Härkönen,
L-K.2009. Yksilöllisyys sallittu. Moninaisuus voimaksi työpaikalla. Jyväskylä:
PS- kustannus.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti