Laine, T. & Malinen, A. 2009. Elävä peilisali, aikuista
pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: kansanvalistusseura.
Elävä peilisali kirjan kirjoittajat Timo Laine ja Anita Malinen ovat Jyväskylän yliopiston aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen kehittäjiä ja kouluttajia. Kirjassa käsitellään aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot -opintokokonaisuuden toteutusta. Aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen tavoitteena on autonominen ja pedagogisesti taitava aikuiskouluttaja. Kirjassa pohditaan aikuisten oppimista, tiedon eri kerroksia ja ihmisiä oppijana. Kirjan tarkoituksena on tarjota uusia näkökulmia aikuisten kanssa pedagogista työtä tekeville, suunnitteleville, organisoiville ja koulutusta arvioiville.
Teoksen alussa Laine ja Malinen käsittelevät
aikuiskouluttajan pedagogisten opintojen sisältöä ja kulmakiviä. Opiskelun
perustana on opiskelijan oma pedagoginen toiminta, opetus- tai ohjaustyö, johon
koulutuksen lähijaksot ja välijaksojen oppimistehtävät kytkeytyvät.
Onnistuakseen tämä edellyttää, että kaikki koulutuksessa tarjotut tiedolliset
ja taidolliset ainekset liittyvät hermeneuttisella kehällä opiskelijan omaan
toimintaan. Oman toiminnan tutkimisesta syntyvä uusi ymmärrys tulisi tuottaa
myös uudenlaisia toimintatapoja. Oppiminen alkaa siis oman toiminnan ja siitä
nousseiden kokemusten reflektiosta ja päätyy parhaimmillaan takaisin omaan
uudistuneeseen toimintaan. Kuitenkaan pelkästään omien toiminta-, kokemis- ja
ajattelurakenteiden kehässä kiertäminen ei ole tarkoituksenmukaista, sillä
toisten kokemukset, näkemykset ja teoriat antavat uusia näkökulmia ja
rikastuttavat oman toiminnan arviointia.
Kirjassa painotetaan autonomisuuden merkitystä opettajan
toiminnassa. Autonominen ihminen ei toimi sokeasti yhteisön totuttujen
toimintatapojen ja uskomusten pohjalta. Hyvä aikuispedagogi osaa toimia
tilanteiden mukaan, eikä vain ulkoisten olosuhteiden ehdoilla. Tämän vaikean
yhtälön ratkaisemiseksi tarvitaan kykyä autonomisiin päätöksiin ja valintoihin.
Hyvässä aikuispedagogiikassa pidetään keskeisenä sitä, että opiskelijoiden
henkilökohtaisille kokemuksille ja ajatuksille annetaan tilaa
oppimistapahtumassa, sillä se edistää heidän oppimistaan. Hyväksi pedagogiksi
ei tulla opiskelemalla valmiita toimintakaavoja tai malleja, vaan tarvitaan
kykyä arvioida itse, mitä tarkoittaa hyvä pedagoginen toiminta kulloisessakin
tilanteessa. Pedagogisessa suhteessa sekä opettajan, että opiskelijoiden tulisi
muovata oppimistilannetta.
Laineen ja Malisen mukaan autonomisuuden rinnalla ja siihen
monin tavoin kietoutuneena on rypäs arvotavoitteita, joita kutsutaan
pedagogisiksi taidoiksi. Tärkeimmät pedagogiset taidot ilmenevät suhteessa
oppijoihin. Ne ovat taitoja ohjata ja pitää yllä oppimista edistäviä ihmisten
välisiä suhteita. Jokaisen pedagogin onkin pohdittava sitä, millainen toiminta
edistää ja millainen huonontaa oppimista. Pedagogin autonomisuuden ihanteet
ovat keskeinen pohja pedagogin työlle. Omannäköisen pedagogisen
oppimisnäkemyksen ja tyylin kehittyminen antaa perustan asettua suhteisiin
oppijoiden sekä työyhteisön kanssa.
Kirjassaan Laine ja Malinen käsittelevät koulutuksen
toiminnallisia rakenteita ohjaavia periaatteita, eli linjauksia joiden avulla
tavoitteisiin uskotaan päästävän. He uskovat seuraavien kolmen
toimintaperiaatteen johtavan hyvän pedagogin ideaan; oppimisen omakohtaistuminen, tutkiva asenne ja dialogisuus. Omakohtaisuus
tarkoittaa kaikkea sellaista asennoitumista ja ajattelua, minkä kokee itselleen
läheiseksi, omaksi ja tutuksi. Omakohtaisuus oppimisessa tarkoittaa sitä, että
opittava asia otetaan omakohtaiseen käsittelyyn. Siihen ohjataan koulutuksessa
niin, että opiskeltava asia kohdattaisiin itselle merkityksellisenä. Tiedot ja
toimintamallit eivät saisi jäädä opiskelijalle ulkokohtaiseksi, vaan ne tulisi
ankkuroitua opiskelijan omaan merkitysperspektiiviin, kokemushistoriaan ja
toimintatapoihin.
Kirjan mukaan tutkiva
asenne on laajasti ottaen halua ja pyrkimystä ymmärtää aiempaa paremmin
maailmaa ja itseään sen osana. Se on kokemusten ja tietojen jäsentämistä,
kokonaisuuksien hahmottamista. Keskeisiä toimintaideoita ovat oman pedagogisen
toiminnan ja siitä saatavien kokemusten tutkiminen. Tutkimisella tarkoitetaan sitä,
että pyrkii tiedostamaan omat työtapansa. Tutkivaan asenteeseen kuuluu avoimuus
tutkittavaa asiaa kohtaan. Tie avoimuuteen on opiskelijan omaksuminen tai häntä
ympäröivien teorioiden ja uskomusten kriittinen analyysi.
Laine ja Malinen painottavat kirjassaan dialogisuutta. Dialogisuuden voi kääntää vastavuoroisuudeksi,
mutta dialogisuus ei tarkoita ylipäätään vuorovaikutuksellisuutta tai
keskustelua, vaan tietyllä tavalla rakentunutta ihmisten välistä suhdetta.
Dialogisessa tilassa tapahtuu sellaista ajattelun kehittymistä, mitä kukaan
osallistuvista yksilöistä ei olisi saattanut erikseen tuottaa. Vastavuoroinen
keskustelu kehittää luovan ajattelun lisäksi myös kriittisen ja reflektiivisen
ajattelun taitoja. Yhdessä ajatteleminen on jokaisen oman ajattelun ja toisen
ajattelun välistä yhteyttä. Oma oppiminen, omakohtainen suhde opittavaan
asiaan, saa apua toisilta ja rakentuu yhteydessä toisiin. Dialogisuuden
toimintaperiaatteessa ohjaajalla on suuri merkitys ilmapiirin rakentamisessa. Ohjaajan
tulisi vetäytyä taka-alalle ja antaa siten tilaa opiskelijoiden välisen
yhteyden tapahtumiselle.
Kirja linkittyi Tamkin opettajaopintoihin monella tavoin. Kirjassa
käsitellyillä opetusmetodeilla ja toimintatavoilla oli paljon yhtymäkohtia opettajaopintoihimme.
Tunnistin myös kirjassa käsiteltyjä opiskelijoiden kokemuksia ja ajatuksia
samankaltaiseksi, kuin itselläni on ollut opintojen aikana. Totuttelu
uudenlaiseen opiskeluideologiaan vei aikansa, mutta kun siitä sai kiinni, niin
on pystynyt hyödyntämään sitä hyvin. Oppijalla on paljon vapauksia rakentaa
opinnoista omaa ammattitaitoa parhaiten lisäävää, mutta oppijalla on myös
vastuu omasta oppimisestaan. Kirja auttoi minua ymmärtämään myös
aikuisoppijoiden erilaisuutta. Vaikka opettamisessa ja opiskelussa pyritään
autonomiaan, niin toisille aikuisille voi antaa enemmän autonomiaa ja vapautta,
kun toiset tarvitsevat taas enemmän tukea. Kirjasta mieleeni jäi myös
vastavuoroisen oppimisen sekä hyvän oppimisilmapiirin tärkeys. Elävä peilisali kirja
antoi minulle vastauksia etenkin seuraaviin OK2:n kysymyksiin: Miten
pedagoginen ratkaisu ja opiskelijoiden monenlaisuus vaikuttaa tavoitteiden
asetteluun, menetelmien ja sisältöjen valintaan ja arviointiin? Mitä tulisi
ottaa huomioon erilaisten ja eri-ikäisten ihmisten opettamisessa ja
ohjaamisessa?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti