Osaaminen
jakoon
Vertaisryhmämentrointi
opetusalalla
Heikkinen H. L. T.,
Jokinen H, Markkanen I, Tynjälä P. PS-kustannus, Juva 2012
Tämä kirja antoi
vastauksia useaan Opetus- ja ohjaamisharjoittelu- aihealueen
ydinkysymykseen, mutta erityisesti seuraaviin:
- Millaista on reflektiivinen, tutkiva, kehittävä ja yrittäjämäinen ote opettamisessa ja oppimisessa?
- Millaista on osallistavan pedagogiikan mukainen toiminta?
- Miten opettaja tunnistaa erilaisten oppimistilanteisiin ja omaan persoonallisuuteensa soveltuvat opetusmenetelmät ja osaa toteuttaa ja kehittää niitä?
Esittelemästäni
kirjasta voidaan käyttää mentoroinnin käsikirjan nimeä, toteaa
kirjan toimittaja. Kirjassa kuvataan vertaisryhmämentorointia eli
vermeä ja sen pilottihanketta, tuloksia sekä käytänteitä.
Mentorointiin on myös mahdollista saada erikseen täsmennettyä
koulutusta.
Verme tarkoittaa
menetelmää, jolla kokeneet työntekijät/opettajat tukevat ja
etsivät ratkaisuja keskustelujen kautta esiin tuleville ongelmille
yhdessä nuorten tai uusien työntekijöiden/opettajien kanssa.
Ajatuksena on, että kenenkään ei tarvitse pohtia yksikseen
ongelmaa vaan yhdessä pienryhmissä jaetaan tietoa niin uudelta
työntekijältä/opettajalta kokeneemmalle ja päinvastoin.
Vertaisryhmämentorointia kutsutaan oppimis- ja opettajakäsityksessä
integratiiviseksi pedagogiikaksi.
Vermen tavoitteena on
tukea työhyvinvointia sekä työhön kiinnittymistä sekä oppimista
pienryhmien kautta siten, että kukaan ei jäisi yksin ongelmien
kanssa ja sopeutuminen työyhteisöön olisi hyvää. Opettajan
ammattiin siirtymisessä kun on vastassa heti täydet velvollisuudet
ja vastuut.
Mentoroinnissa eri
tiedoilla eli formaalilla, nonformaalilla ja informaalilla tiedoilla
on suuri merkitys oppimiseen sekä kokemusten ja osaamisen
jakamisessa pienryhmissä. Kun verme- pilottia laadittiin, oli
taustalla tieto siitä, että vermeen osallistujien mielestä eniten
koulutiedon ulkopuolella tapahtuvaa oppimista tapahtui suurimmaksi
osaksi muualla kuin opiskelun kautta. Vermessä oppiminen on
konstruktivismista, jolloin toimija limittää uutta tietoa vanhan
lomaan, johon vaikuttavat uskomukset, kokemukset, tiedot ja taidot,
joista muodostuu yksilölle oma tulkinta asialle.
Verme- toiminnan
tärkeimpänä asiana pilotissa oli saattaa tutkintoon valmistuvan
opettajan linkitettyä uuteen työympäristöön integroituneella
konstruktiivisuudella. Tämä vaihe jatkuu edelleen ja on työuran
pituinen ja ammatillisuutta syventävä. Verme- pilotissa pienryhmäläiset
saivat asioita/ongelmia yhdessä keskusteltua siten, että asialle
saatiin sitä kuvaava käsite. Tällöin asian ymmärtämiseen
saatiin integroitumalla lisää tietoa, tiedon eri tasoilta
reflektointeja ja tiedolle perusteet.
Mentorin roolia tuotiin
kirjassa esille erilaisilla avaavilla sanoilla mm. ammatillinen
ohjaussuhde, tukena oleminen, muutosagenttina toimiminen, tien
näyttäjänä kulkeminen ja yleensä tukijana oleminen.
Vertaismentoroinnissa on yleisesti huomattu, että mentorointikäsite
on siirtynyt ohjauksesta enemmän vapaaseen sosiaaliseen tukemiseen
ja vuorovaikutuksen avaamiseen sekä eri lähtökohtien avaamiselle
keskusteluun ja tätä käytettiin verme- pilotissa.
Vermessä uusia
opettajia autetaan muun muassa demostroimaan itselle tavoitteita ja
välietappeja halutun tavoitteen saavuttamiseksi. Vermessä
käsitellään kerronnallisten eli narratiivisten tarinoiden kautta
asioita luotettavassa ja vapaassa keskustelukonseptissa.
Verme- ryhmissä tuli
vallita luottamuksellinen ja eettinen ilmapiiri siten kuin opettajan
velvoite on olla salassapitovelvollinen. Keskustelu teemoista on
vapaata ryhmän sisällä ja käyttäen tietoa eri lähteitä
käyttämällä. Kukin ryhmä ja yksilö saa
vertaisryhmämentoroinnista omaan työhön kehitettävää perustuen
reflektointiin ja sen perusteluihin.
Vertaisryhmämentoroinnin
tärkeimpiä periaatteita ovat säännölliset kokoontumiset noin
kerran kuussa ja riittävästi keskeyttämätöntä aikaa.
Toimintasuunnitelman kautta lähdetään hakemaan ryhmiin
käsiteltäviä teemoja. Mentori vetää ryhmiä, jakaen tarvittaessa
aikaa ja virittämällä toiminnallisia harjoitteita tai esittämällä
avaavia kysymyksiä eri ryhmille. Mentorille on myös kehitetty
erilaisia työkaluja mm. erilaiset tilat, jossa ollaan ei kenenkään
maalla, myös ristiriitaa tai tunteita herättävässä tilassa kuten
esimerkiksi taidenäyttelyssä tai historian havinaa täynnä
olevassa rakennuksessa, ryhmäkokoontuminen avaa eri tavoin
vertaismentorointiryhmien toimintaa ja keskustelua.
Verme-ryhmän käytännön
säännöt tulee olla selvillä kaikilla jäsenillä, että toiminta
ei kangista ryhmää. Ryhmässä ei esimerkiksi olla kilpasilla tai
suoriteta jotain. Ryhmässä puheenvuorot ovat rakentavia ja lyhyitä
antaen tilaa muille ryhmäläisten dialogille. Ryhmän
toiminnallisuuden kautta saatetaan eteenpäin. Näistä palapelin
palasista tehdään synteesi ryhmän yhteisen toiminnan pohjaksi ja
määritellään verme-ryhmän tavoitteet.
Mentorille
vertaismentorointitilanteeseen valmistautuminen on tärkeää, koska
jo se, kuinka tilaisuuden avaa, virittää osallistujien
tartuntatason keskusteluun ja siitä aasinsillan oman ryhmän
teemaan. Mentorilta on hyvä löytyä myös erilaisia keinoja
takataskusta, jotta vähän äänessä olevia saadaan mukaan
keskusteluun täysimääräisinä yksilöinä, ilman dramatiikkaa. Kerronnalliset
toimintatavat, uusia ajatuksia ja tunteita avaavat kysymykset tai
tehtävät auttavat mentoria onnistumaan työskentelyssä.
Keskustelut vahvistavat ryhmäjäsenten identiteettiä saaden
vertaisiltaan tukea työskentelyyn työssä kohdatuissa ongelmissa.
Hiljainen tieto,
kokemuksesta oppiminen, opetuksen arvot luovat vermetoiminnan
generoitumiselle hyvät raamit. Generoituminen on viimeinen juna,
johon opettajat suuntaavat ja jota kohti opettajuusnenämme olisi
hyvä olla menossa. Generatiivisuus pitää huolta muista ihmisistä
ja ajaa tärkeiden asioiden käsittelemistä yhteiskunnassamme. Tätä
voimme jo kutsua opettajan pätevöitymiseksi omassa työssänsä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti