Tässä
tekstissä keskityn tarkastelemaan niitä näkökulmia, joita
kasvatus- ja kehityspsykologia tuovat opettajan työhön. Valitsin
tarkasteltavaksi teokseksi Lehtisen ja Kuusisen (2001) julkaiseman
teoksen Kasvatuspsykologia. Tämä on itselleni tuttu kirja
aikaisempien kasvatustieteen opintojen parista, mutta se soveltuu
hyvin myös tähän tarkoitukseen tuomaan kasvatuspsykologista
näkökulmaa opettamiseen ja ohjaamiseen liittyen.
Suoritan
oman opetus- ja ohjaamisharjoitteluni keväällä ensimmäisen vuoden
merkonomiopiskelijoiden parissa, jotka ovat iältään
pääsääntöisesti 16-17-vuotiaita. Tämän vuoksi keskityn tässä
tekstissä tarkastelemaan nuoren ihmisen kehitystä.
Elämänkaarinäkökulma
Elämänkaarinäkökulmalla
tarkoitetaan ihmisen kasvua ja kehitystä syntymästä kuolemaan
saakka. Ihmisen elämä voidaan käsittää yksilöllisenä kaarena,
josta voidaan erottaa eri ikäkausille ominaisia biologisia,
psykologisia ja sosiaalisia kehitysvaiheita. Ihmisen elämänkulku
etenee syntymästä kuolemaan toisistaan erottuvina vaiheina.
Kussakin ihmisen ikävaiheessa tulee vastaan uusia kehittymisen
tarpeita. Ihmisen elämänkaaren eri vaiheet voidaan jakaa
varhaislapsuuteen, keskilapsuuteen, nuoruuteen, aikuisuuteen ja
vanhenemiseen. (Lehtinen & Kuusinen 2001, 17-20.)
Elämänkaaren
eri vaiheet
Erik H. Eriksonin persoonallisuusteoria kuvaa yksilön minän
kehittymistä ja muutosta. Eriksonin persoonallisuusteoria kattaa
koko ihmisen eliniän. Teoria sisältää kahdeksan eri vaihetta ja
näissä eri vaiheissa Erikson kuvaa yksilön persoonallisuuden
kehitystä. Eriksonin teorian mukaan ihminen määrittää minäänsä
eli persoonaansa suhteessa menneeseen sekä tulevaan. Joikaisessa
vaiheessa yksilö kohtaa psykososiaalisen kriisin. Psykososiaalisella
kriisillä tarkoitetaan siirtymää eli sellaista hetkeä, jolloin
yksilön kehityksen täytyy edetä tavalla tai toisella. Kriisin
lopputulos voi olla myönteinen tai kielteinen. Myönteinen kehitys
tapahtuu silloin, kun myönteiset elämykset ovat vahvempia kuin
kielteiset. Yksilö voi kuitenkin käsitellä kaikissa vaiheissa myös
edellisen vaiheiden prosesseja, joten kehityksen lopputulos ei aina
ole ennalta määrätty missään teorian vaiheessa. (Lehtinen &
Kuusinen 2001, 28-30.)
Nuoruus
Nuori alkaa pohtia itseään, sitä millainen hän on ja millaisena
muut hänet näkevät. Nuori alkaa pohtia minuuttaan ja itseään
sekä arvomaailmaansa. Eriksonin teorian viides kehitysvaihe
sijoittuu nuoruusikään. Tämän vaiheen vastapareina toimivat
identiteetin löytämisen vs. roolihämmennyksen jatkumisen
muodostama kasvuprosessi. Identiteetti kuvaa ihmisen
persoonallisuutta ja vastaa kysymykseen siitä ”kuka ja millainen
minä olen?”. Eriksonin mukaan nuoruusiässä ihmisen minä muuttuu
ja hän tavallaan luo itselleen uuden minän. Minän muuttuminen
liittyy nuoruusiän kehitykseen ja biologisen kypsymisen
aikaansaamaan ruumiin muuttumiseen. Nämä asiat yhdessä yksilöön
kohdistuvien odotusten ja vaatimusten sekä sosiaalisen ympäristön
kanssa saavat aikaan minän muuttumisen. Nämä tekijät käynnistävät
identiteettikehityksen prosessin, jonka tuloksena lapsuus päättyy
ja yksilö tunnistaa itsensä ainutkertaiseksi yksilöksi. (Lehtinen
& Kuusinen 2001, 31-32.)
Myönteinen kehitystulos näkyy Eriksonin teorian mukaan siinä, että
yksilö kokee löytäneensä itsensä ja on sinut itsensä kanssa.
Hänellä on tunne, että muut hyväksyvät hänet sellaisena kuin
hän on. Hän kykenee tehdä elämässään tärkeitä valintoja
esim. koulutukseen, työelämään, harrastuksiin ja sosiaaliseen
suhteisiin liittyvissä asioissa. Hän pystyy myös toimia omien
arvojensa mukaisesti. Kielteinen kehitystulos tässä vaiheessa näkyy
siten, että yksilö ei koe tuntevansa itseään, hän ei pysty
tekemään tärkeitä elämäänsä koskevia valintoja ja oma minä
tuntuu vieraalta. (Lehtinen & Kuusinen 2001, 29,32.)
Amerikkalainen Roger Gould on myös tutkinut aikuistuvan nuoren
psyykkistä kehitystä. Gouldin teorian mukaan nuoren on
kehittyäkseen korvattava lapsuudessa vanhemmilta saatu
uskomusjärjestelmä ja säännöt sellaisella moraalisella ja
ideologisella järjestelmällä, joka tuntuu omalta. Nuorelle täytyy
syntyä tunne siitä, että hän on oman elämänsä herra. Yksilön
on vapauduttava tietyistä uskomuksista pystyäkseen muuttumaan.
Gouldin teorian mukaan nuori hylkää omien vanhempiensa
maailmankuvan noin 16-22 vuoden välillä. Tällöin tapahtuu nuoren
minätietoisuuden kehitys. Gouldin mukaan nuoren on otettava
psyykkinen irtiotto vanhemmistaan pystyäkseen muodostamaan oman
identiteetin sekä uskomus- ja arvomaailman. Irtiotto omista
vanhemmista on nuorelle suuri asia, joka voi tuntua pelottavalta ja
aiheuttaa ahdistusta. (Lehtinen & Kuusinen 2001, 34-35.)
Daniel Levinsonin elämänkaariteorian mukaan varhaisaikuisuuteen
siirtymisen jakso ajoittuu 17-22 ikävuosien välille. Levinsonin
elämänkaariteorian mukaan minän muuttuminen edellyttää nuoren
kasvamista erilliseksi lapsuuden perheestään sekä minän uudelleen
arviointia vastaamaan aikuiselämän vaatimuksia. Elämänrakenne
sisältää Levinsonin teoriassa yksilön kulloisenkin elämän
perustekijät eli sosiokulttuurisen maailman, ihmissuhteet,
osallistumisen ympäröivään maailmaan sekä yksilön tavat
määrittää itsensä. Levinson piti tärkeänä aikuistuvan nuoren
kuvitelmaa tai unelmaa (dream) itsestään aikuisena. ”Dream” on
eräänlainen kuvitelma siitä, millaisena yksilö näkee elämänsä
aikuisena. ”Dream” sisältää kuvitelmat ammatista, työurasta,
perheestä ja yksilön elämästä aikuisena aikuisten maailmassa.
Levinsonin teorian mukaan ”dream” on kuin haaste, jota kohti
nuori menee ja hän pyrkii toteuttamaan ”dreamin” erilaisilla
valinnoillaan ja ratkaisuillaan. Levinsonin mukaan yksilön
tyytyväisyys elämäänsä vaikuttaa siihen, vastaako hänen
elämänsä ”dreamin” sisältöä. Elämänrakenteen ja ”dreamin”
täytyy olla keskenään riittävästi sopusoinnussa, että yksilö
kokee elämän hallittavaksi. (Lehtinen & Kuusinen 2001, 35-36.)
Teorioiden
käyttökelpoisuus nykyään
Opettajan
on hyvä tiedostaa erilaisia kasvatuspsykologisia teorioita, koska
niiden avulla voidaan myös koulumaailmassa ymmärtää ja selittää
ihmisen käyttäytymistä ja hänen tekemiään ratkaisuja.
Erityisesti tulisi kiinnittää huomiota sellaisiin nuoriin, joiden
koulumenestys on heikko tai joilla on oppimisvaikeuksia. Tällaiset
nuoret joutuvat helposti negatiivisen palautteen kohteeksi ja he
kokevat paljon epäonnistumista. Näissä tilanteissa olisi
äärimmäisen tärkeää, että nuoren potentiaali ja ne asiat,
missä nuori on hyvä, nostettaisiin myös esille. Tulisi muistaa,
että nuoren täytyy saada enemmän myönteisiä elämyksiä kuin
kielteisiä, että lopputuloksena voi olla myönteinen kehitystulos.
LÄHDE
Lehtinen, E &
Kuusinen, J. 2001. Kasvatuspsykologia. Helsinki: WSOY.
Olen kanssasi niin samaa mieltä tuosta myönteisten elämyksien saamisen tärkeydestä. Kun postiivinen käyttäytyminen nostetaan vahvistetaan sitä ja päästään positiivisen vaikuttamisen kehälle. Itse uskon, että negatiivisuus ruokkii negatiivisuutta ja taas päinvastoin positiivisuus ruokkii positiivista käyttäytymistä.
VastaaPoista