Kasvatuspsykologian
näkökulma opettajantyöhön
- interaktionistinen
pedagogiikka
Siljander (2002) avaa interaktion tarkoittavan ihmisten
välistä yhteistoimintaa ja vuorovaikutusta. Interaktionaistinen pedagogiikan
toiminnan perusta on kielellinen kommunikaatio ja ymmärrys yhteisymmärrykseen
siirtymällä yksilöpainotteisen subjektin käsitteestä ihmisten välisen toiminnan
käsitteeseen. Ihmisen kielellinen minä syntyy kielellisessä vuorovaikutuksessa
toisten ihmisten kanssa. Tätä sanotaan symboliseksi interaktionismiksi. Teorian
perusidea on koottu Meadin vuonna 1962 tekemään teokseen Mind, Self and
Society. Teoksessaan Mead esitti ajatuksen yksilön ja yhteiskunnan
erottamattomuudesta. Mieli (mind), minä (self) ja yhteiskunta (society) ovat
jatkuvassa keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Yhteiskunta rakentuu ja muuttuu
sosiaalisen kanssakäymisen tuloksena. Symbolinen interaktionismi ei ole ensi
sijassa kasvatuksen teoria, mutta sen ideat ovat lähtökohtia kasvatustieteen
sovellutuksille. Symbolinen interaktionismi keskittyy ihmisen luomien
symbolisten ja sosiaalisten merkitysten tarkasteluun. Symbolit ovat sanoja,
lauseita, merkkiä, eleitä ja ilmeitä. Asioiden tulkinnat ja merkitykset
muodostuvat sosiaalisen vuorovaikutuksen kautta. Symbolinen interaktio toimii
silloin kun, ihmiset ymmärtävät toisen käyttämät symbolit ilman
virhetulkintoja. Ihmisen mieli nähdään sisäisenä symbolisena toimintana, ja
ihmisen minäkäsitys syntyy tarkastelemalla itseä ikään kuin toisten
näkökulmasta. Symbolinen interaktionismi ei yleensä huomioi yhteiskuntien
rakenteita ja instituutioita sinänsä, vaan keskittyy nimenomaan yksilöjen
välisten suhteiden tarkasteluun. Symbolinen interaktionismi sisältää teorian
ihmisen minän rakentumisesta kielellisessä ja yleensä symbolisessa vuorovaikutuksessa
muiden ihmisten kanssa. Se kuvaa ihmisen yksilöllisen identiteetin rakentumista
sekä yksilön sosiaalisen yhteisön vuorovaikutussääntöihin ja toimintatapoihin
sopeutumista. Kyetäkseen toimimaan sosiaalisessa maailmassa tulee ihmisen
ymmärtää sosiaalisen maailman merkityksellisyyttä.
Meadin mukaan minä (self) jakautuu kahteen osaan.
Objektiminä (me) on se kuva itsestämme, jota voimme tarkastella
ulkoapäin. Se on minän sosiaalinen puoli, joka edustaa sosiaalista kontrollia.
Subjektiminä (I) puolestaan toimii tarkastelijana. Se edustaa yksilön
ainutkertaista, yksilöllistä, ympäristöään tulkitsevaa ja toimivaa puolta. Näin
ollen ihminen voi myös ymmärtää toisen ihmisen asemaa ja tarkastella toisen
ihmisen minuuden muotoutumista.
Ihmisten käyttämien symbolien tarkasteleminen on todella
mielenkiintoista. Tuttujen ihmisten kanssa ollessa on toisen käyttämät symbolit
helposti tulkittavissa. Pelkät eleet ja ilmeet kertovat enemmän kuin suusta
tulevat sanat. Osaat tulkita toisen antaman informaation. Virhearvioinnin
tekeminen jää silloin vähemmälle. Olen huomannut että, esim. uuteen työpaikkaan
mennessä tulee oppia työpaikan keskinäiset merkityksen annot eri symboleille.
Työorganisaation toimintaperiaatteisiin ja merkityksen antoihin tulee päästä
sisälle, että voi helpommin kommunikoida toisten kanssa sekä saa itsensä
ymmärretyksi ja siten saa asiansa menemään perille. Tulee oppia vastaamaan
organisaation sosiaalisiin odotuksiin.
Intersubjektiivisuudella viitataan ihmisten väliseen
vuorovaikutukseen. Intersubjektivisuuden mahdollistavat subjektit, jotka luovat
suhteensa jonkin yhteisen avulla. Subjektien tulee ymmärtää toisiansa ja heillä
tulee olla kykyä toimia yhdessä. Tämän mahdollistaa se, että ihminen syntyy
tiettyyn kulttuuriseen traditioon, elää sosiaalisessa merkitysmaailmassa sekä
ihmisen identiteetti rakentuu kommunikaatiossa. Kommunikoivien ihmisten suhde
on siis vastavuoroinen suhde, jossa haetaan yhteisymmärrystä yhteisen kielen
avulla.
Interaktionistinen pedagogiikka näkee kasvatuksen kommunikatiivisena
toimintana joka perustuu kielelliseen toimintaan, tasavertaisuudelle ja
yhteisymmärrykselle. Siinä ihminen pyrkii avoimeen mielipiteiden vaihtoon ja
kommunikaatioon ilman oman hyödyn tavoittelua. Kasvatuksen ollessa
kommunikatiivista toimintaa tulee laatia kriteerit milloin kasvatus on
kommunikatiivista. Toimivan kommunikatiivisen keskustelun kriteerejä ovat mm.
tasavertaisuus, avoimuus ja mielipiteiden perusteleminen. Kommunikatiivinen
toiminta kyseenalaistaa vanhanlaisen kasvatuksen, jossa kasvattajan tehtävänä
on kasvattaa ja johdattaa kasvatettavaa sivistyspäämäärään. Kommunikaatio tulee
aina olla vastavuoroista. Tämän onnistumiseksi tulee kasvattajalla olla kyky
kuunnella kasvatettavaa ja tunnustettava kasvatettava tasavertaiseksi, täysivaltaiseksi
osapuoleksi. Osapuolet yhdessä tuottavat jotain uutta ja kasvattavaa.
Kasvatustapahtuma tapahtuu diskurssin avulla. Diskurssi on vapaata
kommunikaatiota, jossa kaikki osapuolet käyvät keskustelua ilman pakkoa ja
vallankäyttöä. Diskurssin yhtenä tavoitteena on havainnoida huonot
kommunikaation syyt ja poistaa niitä. Diskurssin täydellinen toteutuminen
edellyttää osallistujilta ominaisuuksia ja valmiuksia kuten kasvatettavan
kasvua argumentoivaan keskusteluun ja itsenäiseen päätöksentekoon. Nämä ovat
pitkälle edenneen kasvu- ja kasvatusprosessin tulosta.
Mielestäni Siljanderin avaus interaktionistisesta
pedagogiikasta tuo hyvin esille vaateet opettajan työlle. Perinteisesti
opetustyötä on ajateltu subjekti-objektisuhteena, jolloin suhde opettajan ja
oppilaan välillä on ollut epäsymmetrinen. Nykyään opettajan tulisi kyetä
tasavertaiseen suhteeseen ja tunnustettava oppijan interaktion täysivaltaiseksi
osapuoleksi. Opettajan tulee tukea oppijaa diskurssiin, argumentoivaan
keskusteluun ja itsenäiseen päätöksentekoon. Parhaimmillaan onnistunut
diskurssi johtaa yhteisymmärrykseen ja oppijan kasvuun. Tällaiseen
onnistuneeseen interaktioon haluan omassa opettajan työssä päästä, edes silloin
tällöin J
Lähde
Siljander, P. 2002. Systemaattinen johdatus kasvatustieteeseen.
Helsinki: Otava.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti