Muuttuva opettajuus
Norrena, J. 2013. Opettaja tulevaisuuden taitojen
edistäjänä. ”Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin hallittava
ne itse”.
Luin Juho Norrenan väitöskirjan ”Opettaja
tulevaisuuden taitojen edistäjänä- Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on
ensin hallittava ne itse” . Tarkastelin väitöskirjasta mm. tulevaisuuden
opetuksen suunnitteluun liittyviä seikkoja ja millaista on (konstruktivisesti)
linjakas opetuksen suunnittelu?
Norrena on hyvin avannut työssään käsitystä
tulevaisuuden muuttuvasta opetuksesta sekä konstruktivisesta näkemyksestä
linjakkaassa opetuksen suunnittelussa.
Yhteiskunta, kansalaisuus ja käsityksemme
tiedosta muuttuvat nopealla tahdilla. Koulu on yhteiskunnan osana
tahtomattaankin mukana tässä muutoksessa, vaikka myös sen rooli perinteen
vaalijana halutaan säilyttää. Koulua koskevan yhteiskunnallisen muutoksen
taustalla on useita tekijöitä liittyen muun muassa talouden ja työvoiman
tehostamiseen sekä oppilaiden henkilökohtaisen kasvun ajanmukaisempaan tukemiseen.
Kansainvälisissä tutkimuksessa ja opetussuunnitelmatyössä on edellä mainittuja
tarkoituksia varten otettu käyttöön tulevaisuuden taitojen käsite. Norrena
(2013, 13) viittaa tutkimuksessaan sitä taitoihin, joita nykyiset peruskoulun
oppilaat tulevat tarvitsemaan, kun he kasvavat tulevaisuuden kansalaisuuteen.
Näitä taitokokonaisuuksia ovat muun muassa yhteistoiminta, tiedonrakentelu,
ongelmanratkaisu sekä tietotekniikan hyödyntäminen koulutuksessa ja
oppimisympäristöissä. (Norrena, J. 2013).
Väitöskirjassaan Norrena (2013, 13 ) toteaa,
että opettajan on katsottu olevan tärkein yksittäinen tekijä, joka voi
toiminnallaan edistää oppilaan tulevaisuuden taitojen oppimista. Vaikka
opettajan toiminta on sellaisenaankin koulutuksen kannalta keskeistä, vaikuttaa
siihen osaksi määrittelemätön joukko muun muassa kulttuurisia ja historiallisia
tekijöitä. Jotta näitä tekijöitä voitaisiin tunnistaa, on tarkasteltava
koulujärjestelmän erityispiirteitä, erityisesti rakenteita ja ominaisuuksia,
jotka vaikuttavat opettajan toimintaan tulevaisuuden taitojen edistäjänä sekä
linjakkaan opetuksen suunnittelijana.
Koululle asetetaan perusopetuslaissa
(2§/1998) kahtalainen tavoite: yksilön kasvun tukeminen sekä yhteiskunnan
kansalaisuuteen kasvattaminen, eli sosialisaatio. Norrenan tutkimuksessa (2013)
tulevaisuuden taitojen edistämisessä keskeisin vastakkainasettelu voidaan
löytää näiden tavoitteiden väliltä. Tästä syystä tulevaisuuden taitojen
edistämisestä on syytä puhua laajana yhteiskunnallisena ilmiönä. Lähtökohtana
on löytää vaihtoehto perinteiselle sisältökeskeiselle ja opettajajohtoiselle
opettamiselle niin, että sen myötä oppilaille kehittyisi tiedon ja taidon
yhdistävää asiantuntijuutta.
Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa
erityisesti suomalaisen koulun ja opettajuuden erityispiirteitä tulevaisuuden
taitojen edistämisen näkökulmasta. Hänen tutkimuksessa tarkastellaan myös
opettajan käytänteitä, jotka edistävät oppilaan tulevaisuuden taitojen
oppimista ja kuinka opetuksen linjakkaalla suunnittelulla päästään hyviin
oppimistuloksiin. (Norrena, J. 2013, 14)
Konstruktiivinen näkemys opetuksen suunnittelussa
Norrena (2013) tutkimuksessaan selventää
lukijoilleen hyvin myös oppimisesta. Hän kirjoittaa, että oppiminen perustuu
aktiiviseen prosessiin, jossa oppija yhdistelee aiemmin oppimaansa tietoa
uuteen tietoon ja parhaimmillaan vertailee oppimaansa muiden oppijoiden kanssa. Tällöin
oppimisesta tulee sosiaalinen toiminto. Hänen mukaan konstruktivismi ilmenee
käytänteinä, joilla on muun muassa seuraavia ominaisuuksia: opetussuunnitelma
esitellään isoina kokonaisuuksina, oppijaa kehotetaan kyseenalaistamaan tietoa,
oppiminen on pitkälti ajattelua, opiskelussa korostetaan vuorovaikutusta ja
ryhmätyöskentelyä sekä arvioidaan koko oppimisprosessia tukien oppijan omaa
ajattelua. (Norrena, J. 2013, 29).
Konstruktivismin yläkäsitteen alla on useita
trendejä (Norrena, J. 2013, 30). Norrena on käsitellyt niistä mm.
kognitiivista-, sosiaalista-, humanistista- sekä pragmatistista lähestymistapaa
konstruktivismiin tutkimuksessaan. Vaikka koulukuntia konstruktivismin
alakäsitteinä on myös asetettu vastakkain ja vallitsevat näkökulmat ovat
painottuneet eri yhteyksissä eri tavoin, ovat ne oppimisen kannalta kaikki
erittäin olennaisia näkökulmia. Norrenan tutkimuksessa (2013) tarkastelussa
ovat kuitenkin opettajan käytänteet ja erityisesti sellainen opettajan
toiminta, joka mahdollistaa oppimisen käytännössä parhaalla tavalla
(pragmatismi). Pragmaattista ajattelutapaa lähestytään myös, kun tutkitaan
konstruktivistisen näkökulman ilmenemistä koulussa käytänteiden tasolla.
Parhaalla tavalla oppiminen sisältää puolestaan ajatuksen oppilaan
henkilökohtaisen kasvun edistämisestä sekä yksilöllisistä oppimistarpeista,
mutta myös toimimisen sosiaalista ja historiallista taustaa vasten (humaani ja
sosiokulttuurinen käsitys).
Suomen peruskoulun opetussuunnitelman
perusteet perustuvat konstruktivistiseen tietokäsitykseen, mutta siihen
pohjautuvien käytänteiden vakiinnuttamisessa ei johdonmukaisesta
strategiatyöstä huolimatta olla kouluissa täydellisesti onnistuttu. Tieto- ja
oppimisteorian suhteen puhutaan siis strategiatasolla huomattavasti
karkeammasta jaottelusta perinteisen ja edistyksellisen opetuksen välillä.
Käytännön toiminnassa eri käsitteet ja teoriat lomittuvat toisiinsa. (Norrena,
J. 2013).
Tulevaisuuden taitoja edistävät ja perinteiset opetuskäytänteet
Kun tarkastellaan tulevaisuuden taitoja
edistäviä opetuskäytänteitä, voidaan niiden vastakohdaksi esitellä perinteinen
opettaminen ja siihen liitettävät perinteiset opetuskäytänteet. Tulevaisuuden
taitoja edistävien opetuskäytänteiden taustalla on usein konstruktivistinen
käsitys oppimisesta, kun taas perinteiset opetuskäytänteet perustuvat
pääsääntöisesti behavioristiseen oppimiskäsitykseen. Tässä yhteydessä Norrenana
tutkimuksessaan tarkastelee, miten perinteinen ja tulevaisuuden taitoja edistävä
opetus määritellään eri tasoilla: opettajan ja oppilaan toimintana sekä
rooleina, oppimisympäristönä, koulun rakenteina sekä oppimiskäsityksinä.
(Norrena, J. 2013, 30-31).
Norrena teki tutkimuksessaan kolme
tapaustutkimusta. Koulun hektisessä arjessa tapaustutkimuskoulujen opettajat
vaikuttavat omaksuneen selviytymisstrategioikseen erilaisia rooleja. He
kuvailevat opetusideologiaansa konstruktivistiseksi, mutta opettavat samaan
aikaan pääsääntöisesti perinteisesti. Koulututkimuksessa ja opetussuunnitelmatyössä
on vallalla käsitys, jonka mukaan konstruktivistinen opetus olisi
tavoiteltavaa.
Miksi opettajat sitten opettavat
perinteisesti, vaikka tiedostavat muutoksen tarpeellisuuden? Konstruktivismi ei
ota huomioon, että me sekä teemme asioita että meille tehdään asioita. Tällä tarkoitan
sitä, että ihmisen toiminta on sekoitus tarkoituksellista toimintaa ja
reagointia, jotka sekoittuvat arkielämän tilanteissa. Vaikka erottelu niiden
välillä tehtäisiin, on suhteellisen selvää, että molemmilla tavoilla voi
tapahtua oppimista. Tarvitaan siis monipuolisia opetuskäytänteitä.
Konstruktivimia on paljon kritisoitukin. mm. Nimrod
Aloni (2002) kritisoi liian oppilaskeskeistä pedagogiikkaa sanomalla, että
aikuisen auktoriteettiasemaa ei pidä kyseenalaistaa kasvatuksessa. Oppilaista
ei saa tulla koulun asiakkaita, jotka voivat valita itselleen soveliaimman
opetuksen. Opettajalta odotetaan yhä syvää sitoutumista, ikään kuin kutsumusta,
olla läsnä luokkatilanteessa ja ratkoa oppimisen tielle tulevia ongelmia.
(Aloni, N. 2002).
Opettaja toimii luokkahuoneessa usein yksin.
Silti yhteisöllisyydellä on tulevaisuuden taitojen edistämisessä keskeinen
rooli. Opettaja on yksilönä osa kouluyhteisöä ja vaikuttaa siihen, kuinka se
rakentuu. Kouluyhteisö puolestaan vaikuttaa yksilön toimintaan hyvin
merkittävästi. Yhteisössä toimiminen on siis sekä yhteisöllisen
toimintakulttuurin että opettajan henkilökohtaisen toiminnan jatkuvaa
yhteensovittamista. Norrenan tutkimassa tapaustutkimuksessa huomataan, kuinka
yksilö suhteessa yhteisöön on lopulta tärkein tekijä siinä, kuinka
edistykselliset ideat ja muutos saadaan käytännössä toteutumaan koulutasolla. (Norrena,
J. 2013, 156).
Linjakas opetuksen suunnittelu
luokkatilanteessa tulevaisuus ajattelun ja Norrenan mukaan koostuu opettajan
käytänteistä, jotka on joko tietoisia tai tiedostamattomia ja ovat ratkaisevia
oppilaan oppimisen kannalta. Opetuskäytänne voi olla oppimistehtäviä, tapa
puhua tai kyky antaa oppilaille puheenvuoro oikealla hetkellä.
Opettajalähtöinen tiedon jakaminen ei enää riitä oppilaille, joilla on
nykyteknologian avulla pääsy uusiin ja monipuolisiin tietolähteisiin. Sen
sijaan opettajalla on oltava ammattitaitoa tehdä oppimista edistäviä
pedagogisia valintoja, perustuen omaan opettajankoulutukseen, työkokemukseen
sekä yleisesti ammattitaitoon. Tulevaisuuden taitoja edistävä opettaja ei
luokkahuoneessa hylkää opettamisen vahvaa perinnettä, mutta kykenee valitsemaan
olemassa olevista pedagogisista lähestymistavoista, metodeista sekä
työvälineistä kuhunkin oppimistilanteeseen sopivimmat. Tulevaisuuden taitoja
edistävä opettaja kykenee myös laajentamaan oppimisympäristöä laajemmaksi –
joko fyysisesti tai virtuaalisesti. Linjakas opetuksen suunnittelu tulee olla oppilaan
valmiuksien edistämisestä.
Yhteiskunnan nopea muutos on haastanut
oppisisältökeskeisen kouluoppimisen. Tulevaisuuden kansalaisuutta silmällä
pitäen on katsottu tärkeäksi valmistaa oppilaita oppisisältöihin sidottuihin
taitokokonaisuuksiin, kuten yhteistoiminnallisuuteen, tiedonrakenteluun ja
ongelmanratkaisuun. Teknologian käyttötaito on myös nähty tärkeänä työkaluna
tulevaisuuden kannalta. Näitä kokonaisuuksia kutsutaan Norrenan tutkimuksessa
kokonaisuudessaan tulevaisuuden taidoiksi.
LÄHDE:
Norrena, J. 2013. Opettaja tulevaisuuden
taitojen edistäjänä. ”Jos haluat opettaa noita taitoja, sinun on ensin
hallittava ne itse”. Väitöskirja. Saatavissa: https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/41742/978-951-39-5227-3_Vaitos19062013.pdf?sequence=1
Aloni, N.
2002. Enhancing humanity. The philosophical foundations of humanistic
education. Boston: Kluwer.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti