maanantai 18. tammikuuta 2016

Opetussuunnitelma



Opetussuunnitelman sisältö ja tehtävä aikuiskoulutuksessa
                 - tukee oppilaan opintoprosessia ja opettajan työtä
                
Tässä kirjoituksessa avaan eri lähteiden pohjalta sitä mikä on opetussuunnitelman tehtävä ja miten se ohjaa opettajan/ohjaajan työtä. Itseäni kiinnostaa tämä siksi, että opettajaopintojen toinen opintokokonaisuus käsittelee oppimista tukevien prosessien suunnittelua ja itse näen opetussuunnitelman olevan siinä merkittävässä roolissa. Itse olen saanut osallistua Seinäjoen SEAM:in geronomi koulutuksen opetussuunnitelman tekemiseen. Oma roolini on ollut miettiä opetussuunnitelmaa siitä näkökulmasta kuinka koulutus vastaa tämän päivän työelämän haasteisiin. Itseäni kiinnostaa myös kuinka opetussuunnitelma ja henkilökohtainen opetussuunnitelma tukevat aikuiskoulutusta.

Opetussuunnitelma ja sen sisältö

Sankari (2009) kertoo opetussuunnitelman olevan työkalu, jonka tavoite on avata opiskelijalle kokonaiskuva koulutusohjelmasta ja jonka pohjalta oppilaan pitäisi voida suunnitella omaa opiskeluaan.  Opetussuunnitelma esittää oppilaan lisäksi eri tahoille, kuten esimerkiksi opettajalle, hallinnolle ja työelämälle opintojen sisällön ja tavoitteet. Opetussuunnitelma on myös yksi ohjauksen väline.  Opetussuunnitelma kertoo osaamistavoitteista, opiskelijan vaihtoehtoisista suorittamistavoista kuten esimerkiksi kansainvälisistä vaihdoista ja ajankohtaisista projekteista sekä ohjauksesta. Opetussuunnitelmaa täydentää opintojakso-/moduuliseloste, jossa kerrotaan opiskelijan työkuorman mitoituksesta, suoritustavoista, kirjallisuudesta ja muusta materiaalista sekä yhteydenpitotavoista opiskelijoiden ja opettajien välillä. (Sankari 2009).

Sankarin (2009) mukaan opetussuunnitelmassa tulisi kuvata siten, että oppija ymmärtää opetuksen tavoitteen, itsenäisen työskentelyn välttämättömyyden ja ohjauksen saamisen, teorian ja käytännön yhdistyminen, koulutusohjelman työelämäyhteistyön, tietolähteiden käytön, verkko-opintojen mahdollisuudet, kansainvälisen opetussuunnitelman- ja opetusyhteistyön ja opettajien välisen yhteistyön sekä arvioinnin perusteet. Joustava opetussuunnitelma kertoo asioista vain rungon ja se jättää toteutukset opettajan vastuulle. Näin opettajalla on vapautta opetusmenetelmien käytössä. 

Opetussuunnitelmassa tulee olla vapautta ja mahdollisuutta myös oppijan valita koulutuksen sisällä erilaisia painotuksia. Tämä tarkoittaa sitä, että opetussuunnitelma mahdollistaa sen, että opiskelija voi painottaa opintonsa omassa suunnassaan, mutta osana koulutuksen kokonaisuutta. Vaikka opiskelijoiden henkilökohtaiset tavoitteet ja heidän käsityksensä siitä, mikä heille on juuri nyt hyvää, eivät olisikaan samansuuntaisia kuin koulutuksen, niin koulutuksen on sallittava se, että opiskelijat suuntautuvat eri tavoin kukin omien lähtökohtiensa pohjalta. Opetussuunnitelman väljyys mahdollistaa aidosti erilaisten oppijoiden toimimisen opetussuunnitelman puitteissa. (Malinen & Laine 2009, 27). 

Opetussuunnitelma ohjaa aikuiskoulutusta

Ilola (2009) avaa opetussuunnitelmatyötä aikuiskoulutuksen näkökulmasta. Hänen mielestä opetussuunnitelmatyö pitäisi nähdä opettajan pedagogista toimintaa ja opiskelijan oppimista ohjaavana konstruktiona. Laatutyö, strategiset linjaukset ja erilaiset toimintaprosessien kuvaukset vaikuttavat omilla tavoillaan opettajien pedagogiseen toimintaan, sen organisoitumiseen ja aikuisopiskelijan arkeen. Opiskelijan näkökulmasta omien opintojen periaatteita, tavoitteita, rakennetta ja toteutusta kuvaava opetussuunnitelma on yhä erittäin tarpeellinen. Tämä siksi, että aikuisopiskelija on usein tavoiteorientoitunut ja haluaa opetus- ja toteutussuunnitelman avulla organisoida opintonsa osaksi omaa arkeaan; selkeä ja riittävän ohjaava opetussuunnitelma osoittaakin, että opetuksessa ja ohjauksessa pyritään kunnioittamaan opiskelijan aikuisuutta ja osoitetaan erilaisten elämäntilanteiden ymmärtämystä. Hyvä opetussuunnitelma toimii lisäksi linkkinä työelämään ja verkostotyön solmukohtana, joten toinen kirjoitettua opetussuunnitelmaa tarvitseva osapuoli on ammattikorkeakoulun ja koulutusalan toimintaympäristö. Kolmantena näkökulmana opetussuunnitelman tarpeellisuuteen on sen opettajien toimintaa ohjaava luonne.

Aikuisopiskelijalle merkityksellinen opetus- ja toteutussuunnitelma kertoo selkeästi opintopolun eri vaiheissa olevalle opiskelijalle ja opiskeluryhmälle, mihin ja miten opinnoissa edetään. Motivoiva ja ohjaava opetussuunnitelma auttaa opiskelijaa asemoimaan itsensä ammattialan osaamistavoitteisiin ja viitoittaa opiskelijan oppimis- ja opiskeluprosessia joustavasti ja opiskelijan autonomiaa kunnioittaen. (Ilola 2009).

Aikuisopiskelijan aiemmista opiskelukokemuksista saattaa olla jo useita vuosia. Oppimiskäsitykset ja opiskelumallit ovat muuttuneet, ja siksi opintojen aloittaminen saattaa olla työlästä. Oman oppimisen ja osaamisen analysointi voi myös tuottaa vaikeuksia, ja siksi oppimisen näkyväksi tekemiseen ja opiskelutaitojen kehittämiseen on varattava tilaa opetus- ja toteutussuunnitelmassa ja
ohjauksen painopisteissä. Aikuisopiskelijoiden muuttuvat tilanteet ja arkielämän kompleksisuus tuottavat haasteita opetus- ja toteutussuunnitelmalle. Opetussuunnitelman tulee tarjota riittävästi vaihtoehtoisia tapoja suorittaa opintoja ja ajallisia mahdollisuuksia opiskella joustavasti. Opintojen toteutuksen suunnittelussa onkin pohdittava tarkoin, mitkä teemat tarvitsevat yhteistä tiedonrakentelua lähiopetuksessa ja mitkä asiat on mahdollista opiskella itsenäisesti, työssä tai verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntämällä. Monimuotoinen ja joskus monimutkainenkin aikuisopiskelu tarvitsee tuekseen vahvan ohjausjärjestelmän. Mitä monimuotoisempaa on koulutus, sitä henkilökohtaisempaa ohjausta tarvitaan. (Ilola 2009).

Henkilökohtainen opetussuunnitelma

Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on opiskelijan oppimisen perusta, jonka pohjalta opinnot suunnataan. (Malinen & Laine 2009, 27).  Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma on opiskelijan itselleen tekemä oman opintokaaren harkittu käsikirjoitus, joka pohjaa menneisyyteen. Tämä prosessi haastaa opiskelijan, koska opiskelusuunnitelman kirjoittaminen pakottaa opiskelijan ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan ja kehittämään sisäistä kontrolliaan. Opiskelijalle on haasteellista irtaantua suorituskeskeisyydestä, ymmärtää omakohtaisuuden periaatetta ja konkretisoida omia tavoitteitaan. (Malinen & Laine 2009, 28). Ohjaajan vastuu on tarjota riittävästi tukea, mutta myös riittävästi tilaa ja aikaa opiskelijan omalle kypsyttelylle, pohdinnalle ja itsetutkiskelulle. Kun opiskelijan henkilökohtainen opiskelusuunnitelma alkaa hahmottua, on ohjaajan osattava vähentää tukeaan asteittain. (Malinen & Laine 2009, 29).

Aikuisopiskelija omaa monenlaista kokemusta ja osaamista tullessaan opiskelemaan ammattikorkeakouluun. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (AHOT) on lähtökohta opintojen henkilökohtaiselle suunnittelulle. Ammatillisen osaamisen tarkastelun rinnalla on tärkeää keskustella opiskelijan opiskelutavoista sekä arvioida yhdessä opiskelun tavoitteita sekä opiskelijan yleistä orientoitumista opiskeluun. Laajasti tulkittuna henkilökohtainen opintosuunnittelu pitää sisällään AHOT-prosessin sekä henkilökohtaisen opintosuunnitelman (HOPS) laadinta- ja ohjausprosessin, eli katse on sekä menneessä että tulevassa. (Annala 2009).

Henkilökohtaisen ohjauskeskustelun tavoitteena ei ollut vain tarkistaa kertyneitä opintopisteitä ja opintosuunnitelman tilannetta vaan arvioida yhdessä opiskelijan oppimista ja ammatillista kasvua sekä asettaa uusia tavoitteita opiskelun ja työelämään suuntautumisen suhteen. Ohjaavan opettajan kanssa käyty HOPS-keskustelu oli luonteeltaan ammatillista kasvua ohjaava keskustelu, jossa tuetaan opiskelijan autonomisuuden kasvua. Lähtökohtana oli, että opiskelijaa kunnioitetaan oman elämänsä, opiskelunsa ja uransa asiantuntijana, josta hän itse kantaa vastuun. Kun ohjaussuhde tapahtui ideaalialueella, sekä ohjaaja että opiskelija olivat molemmat valmiita keskustelemaan opinnoista laaja-alaisesti ja dialogisesti. (Annala 2009).

Opetussuunnitelman kehittämisen tarpeet

Opetussuunnitelman kehittäminen luo parhaassa tapauksessa yhteisöllisyyttä ja uutta osaamista ammattikorkeakoulun sisälle. Toimivan opetussuunnitelman avulla aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen onnistuu, ja opetussuunnitelma tukee opiskelijan opintojen etenemistä. AHOT-käytänteiden ja ohjauksen avulla opiskelija pystyy rakentamaan omista opinnoistaan yksilöllisen ja koherentin prosessin ja samalla hyvä opetussuunnitelma toimii ammatillisen osaamisen ja kvalifikaatioiden arvioinnin välineenä. Kun kehitetään opetussuunnitelmaa, kehitetään ammatillisen korkeakoulutuksen pedagogista ydintä. (Ilola 2009).

Työelämän näkökulmasta tulisi opetussuunnitelmia muuttaa siten, että suunnitelmissa käytettäisiin työelämän eri tehtävissä toimiville tuttuja käsitteitä ja ilmiöitä. Opetussuunnitelmassa käytettävää kieltä kannattaa yleensäkin tarkastella kriittisesti ja pohtia, kenen tarkoituksia palvelemaan opetussuunnitelma on kirjoitettu. Ammatillisen kasvun kysymykset ovat ensiarvoisen tärkeitä opetussuunnitelmassa ja niiden pitää olla esillä selkeästi ja alakohtaisesti riittävällä tavalla. Ammatillisen kasvun kysymykset liittyvät kiinteästi osaamisen tunnistamiseen ja omien oppimistavoitteiden laatimiseen, joten nykyisiä ammattitaitovaatimuksia ei ole mahdollista saavuttaa ilman ammatillisen kasvun kysymysten käsittelyä. Olennaista siis on, että opetussuunnitelman on osana ammatillista kasvua tukevia elementtejä ja että nämä elementit tuottavat opiskelijalle opintopisteitä joko omana kokonaisuutenaan tai osana muiden ammatillisten tavoitteiden saavuttamista. Ammattikorkeakoulun erillistä ohjaussuunnitelmaa teemaryhmäläiset pitivät tärkeänä, sillä ohjauksen rooli on usein vielä fokusoitumaton ja siksi ohjauksen tavoitteita, toimintamalleja ja vastuita on hyvä täsmentää erillisellä suunnitelmalla. (Ilola 2009).

Opetussuunnitelmien kehittämisessä on hyvä arvioida sitä, miten laajaa ja syvällistä ohjausta käytännössä on mahdollista antaa opettajan roolista käsin. Ohjaussuhteen riskinä voidaan nähdä mm. se, että ohjaava opettaja astuu ihmissuhdetyöntekijän rooliin tai antaa opiskelijalle liian valmiita vastauksia tai ohjeita siten, että opiskelijan autonomisuuteen ohjaaminen jää syrjään. Osa opiskelijoista sijoittui ns. rajaavalle alueelle. Heidän autonomisuutensa on vahvaa, mutta he eivät koe tarvetta keskustella henkilökohtaisesti opinnoistaan ohjaavan opettajan kanssa. On mahdollista, että näillä opiskelijoilla on riittävästi tietoa ja osaamista suunnitella omia opiskeluprosessejaan ilman ohjaajan tukea. Toisaalta on mahdollista, että tässä joukossa on pintaoppimiseen suuntautuneita opiskelijoita, joilla ammatillisen kasvun ja kehittymisen pohdinta ei etene kovin syvälliseen prosessiin. Myös ohjaava opettaja voi niin ikään sijoittua rajaavalle alueelle tai ihmissuhdetyöntekijän rooliin. Ohjauksen rooli vaihtelee sekä persoonakohtaisesti että sen mukaan, miten ohjauksen eri roolit on työyhteisössä avattu ja ymmärretty. Esimerkiksi rajaavalle alueelle sijoittuva opettaja ei välitä keskustella asioista kovin syvällisesti, vaan toteuttaa HOPS-keskustelunormia työhönsä kuuluvana asiana. Tällöin keskustelu voi jäädä opintopisteiden tarkistamisen tasolle, eikä oppimisesta, ammatillisesta kasvusta tai työelämän tavoitteista keskustella. Jos tällaisen opettajan ohjattavana on runsaan ohjaustarpeen omaava opiskelija, heidän ohjaussuhteensa ennuste on varsin huono. (Annala 2009).

Kokonaisuutena voidaan todeta, että henkilökohtaisen opintosuunnittelun ohjauksessa on tärkeää ohjauksen säännönmukaisuus ja prosessimaisuus. Yhteisen pelikentän luominen ja käytäntöön vieminen vaatii pedagogisessa yhteisössä yhteisten arvojen ja tavoitteiden määrittämistä sekä yhteisiä sopimuksia siitä, mihin suuntaan pedagogista toimintaa - mukaan lukien henkilökohtaisen opintosuunnittelun ohjaus - halutaan viedä. Ohjauksen pelikentän eri toimijat voivat kaikki osallistua omasta roolistaan käsin opiskelijan opintojen tukemiseen, neuvontaan ja ohjaukseen, mikä koskee sekä yksittäisiä tilanteita että kokonaisvaltaista opintojen suunnittelua kohti työelämän tavoitteita. Kun henkilökohtaisen opintosuunnittelun prosessi on kytketty osaksi normaalia opetustyötä, opintojaksoja ja opetustoimintaa, silloin ohjaukselle on paikka ja tila, joka koskettaa jokaista osaamistaan ja oppimistaan edistävää opiskelijaa – sekä nuoria että aikuisia samanarvoisesti. (Annala 2009).

Lähteet
Annala, H. 2009. Henkilökohtainen opintojen suunnittelu ammattikorkeakoulussa. Teoksessa: Lätti, M. & Putkuri, P. (toim.) Löytöretki aikuisohjauksen maailmaan – kokemuksia ja käytänteitä ammattikorkeakouluista. Jyväskylä: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja B:18.(66–72). Saatavissa: http://www.karelia.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/B18_verkkojulkaisu.pdf

Ilola, H. 2009. Opetussuunnitelmat aikuiskoulutuksessa – teematyöskentelyssä opittua. Teoksessa: Lätti, M. & Putkuri, P. (toim.) Löytöretki aikuisohjauksen maailmaan – kokemuksia ja käytänteitä ammattikorkeakouluista. Jyväskylä: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja B:18.(64–65). Saatavissa: http://www.karelia.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/B18_verkkojulkaisu.pdf

Malinen, A. & Laine, T. 2009. Koulutuksen kulmakiviä. Teoksessa: Laine, T & Malinen, A. (toim.) Elävä peilisali. Aikuista pedagogiikkaa oppimassa. Helsinki: Kansanvalistusseura. 9-32.

Sankari, A. 2009. Mihin ja miten opetussuunnitelma ohjaa? Teoksessa: Lätti, M. & Putkuri, P. (toim.) Löytöretki aikuisohjauksen maailmaan – kokemuksia ja käytänteitä ammattikorkeakouluista. Jyväskylä: Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun julkaisuja B:18.(61–63). Saatavissa: http://www.karelia.fi/julkaisut/sahkoinenjulkaisu/B18_verkkojulkaisu.pdf



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti